Šaľou sa premávajú elektromobily: Mestskí policajti na nich prešli 230 000 km!
Šaľa sa čoraz viac prikláňa k ekológii. Najviac to vidieť pri opravách starších budov, aj v oblasti motorizmu.
Rozvoj mesta pokračuje i naďalej v zelenom trende. V meste už jazdí elektrobus a radnica len nedávno rozšírila vozový park o nový elektromobil. Podobný, ako už dávnejšie využívajú aj šalianski mestskí policajti. Ekologický dopravný prostriedok, ktorý na svoju prevádzku nepotrebuje benzín alebo naftu, ale elektrickú energiu. Auto slúži a svojou jazdou neznečisťuje životné prostredie. Nabíja sa v rýchlonabíjacej stanici a jeho dojazd je 130 – 160 km.
Zelená cena
Naši mestskí policajti boli prví na Slovensku, ktorí sa v októbri 2015 mohli popýšiť touto novinkou. Do výbavy získali dva elektromobily, ktoré využívajú a vyzerá to tak, že sú s nimi spokojní. Bežné autá policajti vymenili za moderné s úsporou približne 7,40 tony CO2 ročne. V roku 2016 si, vďaka tejto aktivite, uctil vedenie mesta Šaľa minister László Sólymos. Ocenenie (GPP Award) za zelené verejné obstarávanie si vtedy prevzal šaliansky primátor Jozef Belický na pôde Ministerstva životného prostredia SR.
V súvislosti s ďalším elektroprírastkom do nášho mesta sme sa opýtali tých najpovolanejších – mestských policajtov, ako sú s autami spokojní a koľko stojí prevádzka ich dvoch tátošov.
Spokojní
Zástupca náčelníka MsP Šaľa Miroslav Martinček nám prezradil: „S prevádzkou elektromobilov sme spokojní. Do dnešného dňa sa neobjavila žiadna výrazná prekážka v ich prevádzke. Mimo výmeny takých vecí ako sú žiarovky alebo stierače sme absolvovali len povinné servisné prehliadky.“
Pružný a razantný
Zaujímalo nás, či je podľa šalianskych policajtov veľký rozdiel medzi jazdou v klasickom aute a elektromobile. "Rozdiel medzi elektromobilom a klasickým autom vidím v tom, že pri elektromobile je 100% výkonu motora okamžite k dispozícii, takže zrýchľovanie je omnoho pružnejšie a razantnejšie. V iných aspektoch je úplne rovnaké ako bežné auto. Samozrejme s výnimkou dopĺňania energie, ktoré je nutné vykonávať častejšie (v závislosti od prevádzky nabíjajú vozidlo policajti aj počas služby),“ uviedol Miroslav Martinček.
Podľa slov Miroslava Martinčeka je práve častejšie nabíjanie dôvodom, že po slovenských cestách stále jazdí málo takýchto áut. Vozidlá majú krátky dojazd na jedno nabitie akumulátorov. Avšak, na mestské jazdenie je optimálne.
Minuli 1 839 eur
„Na krátke jazdy v rámci mesta však postačuje. Do dnešného dňa na dvoch vozidlách, ktoré vlastníme sme spolu odjazdili 230 000 km. Za posledný rok to bolo cca 64 000 km. Elektrickej energie sme za kalendárny rok 2018 minuli 1 839 eur, čo finančne vychádza okolo 2,87 eur na 100 km,“ uviedol zástupca náčelníka MsP v Šali Miroslav Martinček.
Pozrite si fotky, ako sa šalianske májovky chystali bicyklovať pod dohľadom šalianskych mestských policajtov.
Foto: ilustračné