Šaľa bojuje s prehustenou dopravou: Do praxe vstúpi parkovacia politika
Vyššia životná úroveň občanov sa dá spoznať aj podľa počtu áut, ktoré vlastní. V súčasnosti má už väčšina šalianskych rodín minimálne jedno.
Nájdu sa však aj takí občania, ktorí ich majú viac. Mestá ani dediny však ťažko niekto nafúkne a tak je miesta čoraz menej. Parkuje sa, kde príde. Či na chodníku, v uličkách a najlepšie rovno pred vchodom.
Dopravný generel
Ani v Šali nie je situácia s parkovaním ideálna. Áut je stále viac a tak sú plochy, kam štvorkolesové tátoše umiestniť, často beznádejne plné. Aj preto sa radnica pred časom rozhodla dať vypracovať nový strategický dokument, ktorý bude zohľadňovať súčasnú dopravnú situáciu v meste. Dopravný generel zahrnie všetky normy, ktoré môžu poslúžiť aktuálnym potrebám. Dokument sa skladá z analytickej a návrhovej časti. V našom meste sa už aj udiali kroky, potrebné k jeho spracovaniu pod vedením dopravného inžiniera Tibora Schlossera.
Vyplňte dotazník
Ďalším krokom je aktuálne vypĺňanie dotazníkov k Dopravnej situácii v Šali. Dôležitou témou, ktorá občanov veľmi zaujíma je parkovanie. Na základe výsledkov, ktoré vzídu z vyplnených dotazníkov od občanov bude mesto vedieť ako riešiť parkovaciu politiku. Ako uviedol Tibor Schlosser, „na mestskom zastupiteľstve sa budú stanovovať jednotlivé parametre, ako sa bude parkovať. Ako sa zvolí jednotka krátkodobého parkovania a čo to bude stáť.“
Parkovanie v Šali vidí primátor Jozef Belický takto: „Príprava Dopravného generelu vychádza z toho, že sa snažíme čeliť ohromnému zintenzívneniu automobilovej dopravy. My sa tu už nevieme hýbať kvôli autám. Každý dúfa vo vybudovanie obchvatu, čo trochu zlepší situáciu, avšak nezlepší situáciu s občanmi, kedy dnes aj bežná rodina má dve autá.“
Moderné zdieľanie
Ako uviedol šaliansky primátor, vozidlá musia niekde stáť a aj sa pohybovať a k tomu treba nájsť alternatívu. Súčasné smerovanie mesta je čo najviac odľahčiť hustú autodopravu. Podľa Jozefa Belického ide o to, aby sa občan zamyslel, či musí ísť vždy autom, alebo sa do blízkeho prostredia neodvezie radšej pohodlne bicyklom či peši. Ako primátor k problematike parkovania uviedol, dnes je moderné nielen požičiavanie bicyklov, ale aj áut.
Najväčší problém
„Najväčším problémom dopravy je 27 000 áut na ceste I/75. Kým tu nebude obchvat, dovtedy tu bude tranzitovať nákladná doprava, čo je nešťastné nielen pre ľudí, ktorí bývajú pri ceste, ale pre všetkých obyvateľov mesta. Aj po výstavbe obchvatu tu však zostane približne 15 000 vozidiel, čiže aj s tým sa budeme musieť vysporiadať z hľadiska prepravy v meste," priblížil primátor Jozef Belický. Potom je tu ešte statická časť dopravy, ktorá pozostáva z odparkovaných áut. Podľa slov primátora „každé mesto zvažuje, čo s parkovaním vozidiel. V Šali k priaznivému výsledku môžu dopomôcť aj vyplnené dotazníky.
Spoplatnia parkovanie
Ako primátor uviedol je nemysliteľné, aby boli zastavané všetky plochy v meste aj na zakázaných miestach.
„Určite neobstojí, že občan si kúpi tri autá a samospráva má povinnosť postarať sa, aby mal kde parkovať. Takto veci nie sú. Každý má povinnosť starať sa o svoj majetok aj v tomto duchu. Určite aj tu prebehne proces parkovacej politiky. Zvolíme taký model, ktorý bude pre občana čo najprijateľnejší,“ uviedol Jozef Belický.
Jedným z krokov bude, podľa primátora Šale, spoplatnenie parkovania v centre mesta, ktoré vojde do praxe ešte tento rok.
Vo fotogalérii uvidíte zábery zo stretnutia vedenia mesta Šaľa s dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom.
Foto: ilustračné