Lucia Lauková Komunálne voľby

Kandidát na primátora Nitry M. Hattas: Na radnici musí nastať generačná zmena, ROZHOVOR

Kandidáti na primátora Nitry zodpovedali pred blížiacimi sa voľbami sériu otázok. Aké sú ich priority a ako by riešili jednotlivé problémy mesta, zistíte v rozhovore.

Ilustračný obrázok k článku Kandidát na primátora Nitry M. Hattas: Na radnici musí nastať generačná zmena, ROZHOVOR
Zdroj: TASR

O post primátora Nitry sa uchádza ako nezávislý kandidát 31-ročný Marek Hattas. Počítačový analytik je zakladateľom a riaditeľom kultúrneho centra Hidepark.

Definujte tri najdôležitejšie priority svojho volebného programu – prečo ste práve tieto tri zvolili za prioritné?

Spolu s mojím Tímom Hattas sme dali pre naše mesto dohromady viac ako 100 riešení. Každá oblasť si zaslúži pozornosť, nielen tie najproblémovejšie ako doprava či bezpečnosť. Na to, aby sa naše mesto pohlo vpred, však musí na radnici nastať generačná zmena. Nastal čas, aby sa v politike objavilo viac slušných ľudí.

Ako plánujete riešiť parkovanie na sídliskách v meste? Je podľa vás riešením rezidentské parkovanie?

Riešením parkovania v Nitre je rezidentské parkovanie. Typ rezidentského parkovania je však nutné dohodnúť a komunikovať s obyvateľmi danej mestskej časti, v každom vnútrobloku individuálne. Problematické budú hlavne oblasti, kde je menej parkovacích miest ako počet bytových jednotiek.

Ktoré opatrenia by podľa vás dokázali odľahčiť cestnú dopravu najmä v exponovaných časoch nielen v centre Nitry, ale aj na príjazdových komunikáciách do mesta?

Nárast individuálnej automobilovej dopravy je neúnosný. V roku 2005 bolo v Nitrianskom okrese registrovaných 155.000 vozidiel, v roku 2018 je to 304.000 vozidiel. Z mesta musíme definitívne odkloniť tranzitnú dopravu, teda dokončiť vonkajší obchvat mesta, prepojiť Novozámockú a Zlatomoraveckú ulicu, Krškany s križovatkou Jakuba Haška – Orechov dvor a dobudovať zjazd z rýchlostnej cesty R1 na Agrokomplex. Pred vjazdom do mesta je nutné vybudovať odstavné parkoviská, z ktorých budú napojené spoje MHD a cykloinfraštruktúra do jednotlivých častí mesta. Musíme konečne naskočiť na trend 21. storočia a vytvoriť vhodné podmienky pre chodcov, cyklistov, jazdu autobusom či jazdu na zdieľaných automobiloch.

Ako vnímate príchod spoločnosti Jaguar Land Rover (a jej subdodávateľov) do Nitry? Je podľa vás mesto pripravené zvládnuť príchod niekoľko tisíc ľudí?

Považujem za škandalózne, že v programe hospodárskeho a sociálneho rozvoja mesta Nitry na roky 2015–2023 nie je ani len jediné slovo o priemyselnom parku. Skutočne súčasné vedenie mesta ani len na sekundu neuvažovalo, čo táto investícia v meste spôsobí? Mesto Nitra nie je pripravené čeliť bytovým ani sociálnym otázkam. Kde ubytujeme operátorov, inžinierov, manažérov, ktorí k nám prichádzajú väčšinou zo zahraničia? Musíme sa poučiť z iných miest, kde už takéto veľké automobilky sú. Nevymýšľajme znovu koleso a aplikujme už fungujúce modely. Pripravme sa tak, aby obyvatelia Nitry z tejto investície napokon profitovali. Vieme, ako dopadla pešia zóna po otvorení Mlynov. Radnica tento stav ignorovala. Nedovolíme, aby sme tak dopadli aj s priemyselným parkom.

S príchodom tisícok ľudí do priemyselného parku vzniknú mestu zvýšené náklady na zabezpečenie dopravy vo verejnom záujme, na likvidáciu odpadu, mestskú políciu. Vo vašom volebnom programe sľubujete zníženie daní a poplatkov slušným podnikateľom, odpustenie poplatkov za smetné seniorom. Nebudú tieto príjmy mestu chýbať?

Sme presvedčení, že auditom zmlúv získame 10 percent voľných prostriedkov v mestskom rozpočte.

Podľa vášho volebného programu chcete riešiť bezpečnosť v meste aj pozastavením stavebných povolení na ubytovne. Ľudia pracujúci v priemyselnom parku však niekde bývať musia. Akým spôsobom chcete riešiť ubytovanie pracovníkov tak, aby nevznikali nelegálne ubytovne?

V Nitre potrebujeme nový koncept bývania pre takýchto pracovníkov. Mal by vychádzať zo skúseností miest, v ktorých automobilky pôsobia už desiatky rokov.

Obyvatelia mesta a mestských častí sa sťažujú na zhoršenú bezpečnostnú situáciu, jednak v súvislosti s neprispôsobivými občanmi, ale aj zahraničnými pracovníkmi firiem v priemyselnom parku. Ktoré opatrenia by podľa vás mali byť prijaté, aby bola zabezpečená bezpečnosť občanov?

Ja a členovia môjho tímu, ktorí kandidujú za poslancov, prinášame riešenie z českého Kolína, kde sa podarilo v priebehu dvoch rokov znížiť majetkovo-právnu kriminalitu o 50 percent a trestnoprávnu kriminalitu o 75 percent. Riešenie spočíva v komunikácii všetkých dotknutých zložiek, pričom dôraz je kladený na analýzu, mapu kriminality a infraštruktúru. Hlavnou ideou projektu je, že je jednoduchšie kriminalite predchádzať, ako ju trestať.

Aké benefity by malo mesto ponúknuť svojim obyvateľom, predovšetkým mladým ľuďom, aby neodchádzali za prácou a životom či už do iných slovenských miest alebo do zahraničia?

V meste Nitra chceme presadiť novú bytovú politiku pre mladých, transparentnú stratégiu rozvoja športu a kultúry a vytvorenie inkubátorov pre začínajúcich podnikateľov. Využime potenciál nášho mesta. Zobuďme pešiu zónu, otvorme kino Palace a kasárne pod Zoborom, využime výmenníky tepla pre miestne komunity. Dobudujme sieť cyklotrás a postavme konečne kúpalisko na úrovni krajského mesta. Vyvíjajme tlak na kompetentných, aby bola rieka Nitra opäť čistá.

Viaceré projekty vášho programu si vyžadujú nevyhnutnú spoluprácu s rezortnými ministerstvami, štátnymi inštitúciami, súkromnými firmami. Mnohé z týchto projektov sa zatiaľ bezvýsledne riešia už niekoľko rokov. V čom vidíte príčinu neúspechu týchto projektov a ako dokážete ovplyvniť ich realizáciu?

Neúspech vidím hlavne v komunikácii. Terajšie vedenie radnice nedokáže komunikovať svoje plány ani s partnermi, ani s občanmi. V Nitre panuje veľká nedôvera.

Čo by ste ako prvé zmenili z pozície primátora na fungovaní mesta, čo považujete za najakútnejší problém?

Vymenovanie hlavného architekta, hĺbkový audit zmlúv, vymenovanie odborníkov do komisií na základe spoločenského konsenzu.

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM