Lucia Lauková Správy

Súťaž na dopravcu v Nitre: Prihlásiť sa budú môcť aj podniky so staršími autobusmi

Kritéria pri výbere nového poskytovateľa mestskej autobusovej dopravy v Nitre nebudú také prísne. Mesto posunulo hornú vekovú hranicu vozového parku.

Ilustračný obrázok k článku Súťaž na dopravcu v Nitre: Prihlásiť sa budú môcť aj podniky so staršími autobusmi
8
Galéria
Zdroj: TASR

Nitrianske mestské zastupiteľstvo rozhodlo o úprave podmienok tendra na poskytovateľa mestskej autobusovej dopravy (MAD). Radnica si tak chce rozšíriť priestor na nastavenie kritérií pri výbere nového dopravcu.

Momentálne má Nitra podpísanú zmluvu so spoločnosťou Arriva Nitra a.s.. Tá však vyprší koncom roka 2019. Mesto preto musí čo najskôr vypísať verejné obstarávanie na nového dodávateľa služieb v MAD. Podľa podmienok, ktoré schválilo mestské zastupiteľstvo ešte v roku 2016, mal byť u nového dopravcu maximálny priemerný vek vozového parku osem rokov a maximálny vek autobusu 12 rokov. Autobusy zároveň mali spĺňať emisné normy Euro IV, V a VI.

Posunuli vekovú hranicu autobusov

Noví mestskí poslanci rozhodli, že podmienky verejného obstarávania upravia a umožnia prihlásiť sa do tendra aj dopravným podnikom so starším vozovým parkom. Na základe nového uznesenia tak musí mať uchádzač o poskytovanie služieb v nitrianskej MAD maximálny priemerný vek vozového parku desať rokov a maximálny vek autobusu 16 rokov. „Priemerný vek bežne využívaných autobusov sa pohybuje okolo desiatich až 12 rokov, aj momentálna zostava autobusov v nitrianskej hromadnej doprave má v priemere okolo 12 rokov. Podľa informácie od odborníkov autobus vo veku 16 rokov od výroby napĺňa 70 percent svojho funkčného veku a má teda značnú kapacitu na to, aby bol využiteľný,“ skonštatovala nitrianska viceprimátorka Michaela Hefková.

Posunutím hraníc veku vozového parku sa podľa jej slov nevylučujú podmienky nastavené mestom ešte v roku 2016. „My len rozširujeme priestor na nastavenie kritérií, čo nám dáva možnosť nastaviť si rôzne variácie do verejného obstarávania, ktoré nám ukážu aj konkrétne finančné dopady týchto alternatív na mestský rozpočet,“ vysvetlila Hefková. Zároveň pripomenula, že nové podmienky verejného obstarávania zmenili pôvodné emisné normy. „Nebudú nastavené na Euro IV, V, VI, ale na Euro V a VI a teda na tie vyššie emisné štandardy,“ doplnila.

Údržba starších autobusov

Podľa niektorých mestských poslancov môže nové nastavenie podmienok verejného obstarávania dopravcu znížiť sumu za jeho služby, v konečnom dôsledku však mesto môže viac minúť na následné opravy a údržbu starších autobusov. „Áno, aj starší autobus ešte na 70 percent funguje, takže si môžeme povedať, že dovoľme dopravcom, aby mali aj 16-ročné autobusy, ale nakoniec nás to dobehne. Veď taký starý je vozový park už dnes,“ pripomenul nezávislý mestský poslanec Štefan Štefek.

Podľa poslanca Romana Ágha z Tímu Hattas zmeny tendra neznamenajú, že sa mesto automaticky vzdáva modernizácie MAD. „Nám predsa nejde o to, aby sme schválili, že od zajtra nám budú po meste jazdiť podstatne staršie autobusy. Ide nám o to, aby sme mali rozviazané ruky pri zadávaní podmienok do verejného obstarávania. Aby sme v budúcnosti vedeli jednotlivé ponuky porovnať v určitých cenových hladinách, aby sme mali na výber viaceré možnosti a vedeli sa správne rozhodnúť,“ dodal Ágh.

Foto: ilustračné

Autobusy MHD v Nitre
8
Galéria
Foto: Veronika Kalinová / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM