Nebezpečný zjazd z R1 do Nitry: Vybudovanie turbo-okružnej križovatky sa POHLO!
O potrebe prestavby zjazdu z R1 na Cabajskú ulicu na turbo-okružnú križovatku sa hovorí už pár rokov. Z ministerstva dopravy prišiel pokyn na začatie príprav.
Jednou z križovatiek, ktoré Nitra súrne potrebuje riešiť, je zjazd z R1 na Cabajskú. Problematikou tohto nehodového úseku sa na nedávnom stretnutí so županom Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) Branislavom Becíkom zaoberal aj štátny tajomník na Ministerstve dopravy SR Jaroslav Kmeť.
Riešením, o ktorom sa hovorí už niekoľko rokov, by mala byť turbo-okružná križovatka. Najnovšie však štátny tajomník povedal, že veci sa pohli.
„Pre Nitru je zlepšenie dopravnej situácie v lokalite napájania R1 veľmi dôležité pre celkové zlepšenie dopravnej situácie v meste. Vybudovanie turbo-okružnej križovatky sa posunulo vpred, koncesionár dostal pokyn na začatie inžinieringu. S pánom županom sme hovorili aj o výstavbe rýchlostných ciest R7 a R8, o ktorých budeme diskutovať aj naďalej,“ uviedol Kmeť.
Prečítajte si tiež
Prípravné práce
Koncesionárom R1 je Via Pribina, a.s., bývalá Granvia. Hovorkyňa Mia Bajáková pre Nitra24.sk potvrdila, že spoločnosť takýto pokyn dostala a s prípravnými procesmi začne.
„Koncesionár rýchlostnej cesty Via Pribina bol poverený Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky začatím prípravných prác potrebných pre vybudovanie turbo-okružnej križovatky Cabajská – Čermáň v Nitre. V rámci tejto etapy budeme spracovávať projektovú dokumentáciu pre stupeň EIA ako aj vyhotovenie podkladov potrebných pre územné rozhodnutia, stavebné povolenia a ich následné zabezpečenie,“ povedala Bajáková zo spoločnosti Via Pribina.
Otázkou je – kedy?
„Sme radi, že nás verejný obstarávateľ oslovil a veríme, že si úlohu splníme s dôrazom na kvalitu, bezpečnosť a dodržanie časových termínov,“ dodala Bajáková. Termíny však zatiaľ spoločnosť nekonkretizovala.
Presnejšie informácie o tom, kedy by vodiči mohli jazdiť po novej turbo-okružnej križovatke, zatiaľ nemá ani župa. V odhade však bol úrad optimistickejší.
„To je otázka na koncesionára. Podľa nášho názoru by stavebné dielo mohlo byť zrealizované najskôr v druhej polovici roka 2025,“ uviedlo Komunikačné oddelenie NSK.
Turbo-okružná križovatka
Turbo-okružné križovatky majú podľa odborníkov viacero výhod z pohľadu kapacity aj bezpečnosti. Vyvinuté boli v roku 1990 v Holandsku.
Podľa pôvodného návrhu sa jazdné pruhy oddeľujú vyvýšenými líniovými oddeľovačmi, ktoré sú prerušené len v miestach vjazdov do vnútorného pruhu na okružnom jazdnom páse.
„Ide o špeciálny typ okružnej križovatky s dvomi alebo viacerými špirálovito konštruovanými jazdnými pruhmi na okružnom jazdnom páse. Takéto geometrické usporiadanie zabezpečuje vodičom plynulý prejazd križovatkou od vjazdu cez okruh až na výjazd v jednom pruhu bez nutnosti jeho zmeny,“ priblížil svetdopravy.sk.
Podľa odborníkov je na turbo-okružnej križovatke nižší počet kolíznych bodov ako na štandardnej dvojpruhovej okružnej križovatke.
„Nebezpečné krížne kolízne body pri výjazde z vnútorného pruhu na okruhu a tiež prieplety sú tu úplne eliminované. Navyše je pozícia kolíznych bodov na TOK jasne daná, na rozdiel od dvojpruhových okružných križovatiek, kde kvôli neusmernenému pohybu dopravných prúdov ide skôr o kolízne plochy (hlavne pri priepletoch),“ uvádza svetdopravy.sk.
Pre správne a efektívne fungovanie turbo-okružnej križovatky je však nevyhnutné dopravné značenie, ktoré správne navedie vozidlá do jazdných pruhov pre jednotlivé smery jazdy už pred vjazdom do križovatky.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.