Lucia Lauková Správy

Mesto musí doplácať za MHD: Dopravnému podniku vyplatí takmer 1,7 milióna eur

Mesto Nitra každoročne dopláca dopravnému podniku milióny eur za výkony vo verejnom záujme. Na tento účel vyplatí spoločnosti Arriva Nitra ďalších takmer 1,7 milióna eur.

Ilustračný obrázok k článku Mesto musí doplácať za MHD: Dopravnému podniku vyplatí takmer 1,7 milióna eur
Zdroj: TASR

Mesto Nitra vyplatí dopravnému podniku za výkony vo verejnom záujme za rok 2015 doplatok vo výške 1 668 859,76 eur. Ide o doplatok, ktorým radnica každoročne dopravcovi Arriva Nitra, a.s., vykrýva náklady spojené s poskytovaním rôznych zliav na cestovnom v mestskej hromadnej doprave (MHD).

Navýšia prostriedky

V roku 2015 už z mestského rozpočtu na tento účel odišlo 2,4 milióna eur. Táto zálohová platba však podľa prednostu mestského úradu nebola dostatočná, preto musel magistrát doplatiť ďalších takmer 1,7 milióna eur. „Preto v roku 2016 už boli na tento účel schválené zvýšené prostriedky v hodnote 3,5 milióna eur,“ vysvetlil prednosta mestského úradu Igor Kršiak.

Výšku doplatku, ktorým musí radnica každoročne dotovať MHD, kritizujú mestskí poslanci už niekoľko volebných období. Zastupiteľstvo hľadá už dlhšie obdobie spôsob, vďaka ktorému by sa dotácia mohla znížiť. Jej objem však aj napriek tomu každý rok rastie. Najjednoduchším riešením by bolo zvýšenie ceny cestovného, alebo zníženie počtu liniek a spojov. „Takáto cesta však vedie iba k úbytku cestujúcich, a to je cesta k ešte väčšiemu doplatku. Systém je potrebné veľmi citlivo upravovať v oboch týchto oblastiach, aby sme neprichádzali o cestujúcich, ktorých počet v Nitre, ako jedinom meste na Slovensku, v porovnaní s minulými rokmi stúpa,“ skonštatoval Kršiak.

Vlastný dopravný podnik

Mesto v snahe dostať výdavky na MHD pod kontrolu, už dlhší čas uvažuje nad vytvorením vlastného dopravného podniku. Nitriansky primátor Jozef Dvonč si však myslí, že ani v takom prípade by sa mesto bez dotácie do MHD nezaobišlo. „Či to budeme robiť s dopravcom alebo v spoločnom podniku, pokiaľ nedôjde k zásadným technickým riešeniam a nedôjde k zmene grafikonu dopravy, tak my dopravu v meste Nitra nezlacníme. To znamená, tie výkony vo verejnom záujme budeme musieť doplácať. Je to normálna služba obyvateľovi, ktorú musíme urobiť,“ myslí si Dvonč.

Podľa jeho slov by mohlo necitlivé znižovanie počtu spojov, či nárast cestovného odradiť ľudí od využívania MHD. „Ja súčasný stav nevidím až tak zle. Tie výsledky, ktoré máme jednak v náraste počtu cestujúcich, ale aj v kvalite, ktorú Arriva robí, sú dobré a ja si neviem ani predstaviť, že by mohla lepšie fungovať hromadná doprava. Tam ozaj problém nemáme,“ povedal Dvonč. Ako dodal, k zníženiu nákladov by mohla najvýraznejšie prispieť modernizácia vozového parku nakúpením autobusov na plyn či elektrinu. „Viem si to predstaviť. Už máme prakticky schválený nákup piatich elektroautobusov cez zdroje z fondov Európskej únie a ďalší takýto postup máme naplánovaný. Ak sa nám ho podarí zrealizovať, tak potom môžeme s týmito autobusmi vstúpiť do nového dopravného podniku alebo ich budeme dopravcovi prenajímať,“ dodal Dvonč.

Môže vás zaujímať:

Arriva Nitra podporí zámer vyhlásiť verejnú súťaž: S mestom chce spolupracovať

Mesto vypíše verejnú súťaž na nového dopravcu: Na doplatkoch zaplatilo spoločnosti Arriva Nitra vyše 4 milióny eur

Novinky v MHD? Mesto chce vytvoriť vlastný dopravný podnik

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM