Lucia Lauková Správy

Hlavný architekt Nitry o mimoúrovňovej križovatke: Mestá sú pre ľudí, nie pre autá

Stále nie je rozhodnuté, ako bude vyriešené napojenie rýchlostnej cesty do priemyselného parku. Jednou z možností je aj mimoúrovňová križovatka.

Ilustračný obrázok k článku Hlavný architekt Nitry o mimoúrovňovej križovatke: Mestá sú pre ľudí, nie pre autá
9
Galéria
Zdroj: TASR

Téma napojenia priemyselného parku na rýchlostnú cestu, ostáva stále otvorená. Názory sa spôsob riešenia tejto problematiky sa rozchádzajú aj na pôde mestského zastupiteľstva. Niektorí poslanci súhlasia s predloženým návrhom vybudovať v lokalite Šindolka štvorprúdovú mimoúrovňovú križovatku. Podľa iných je to v rozpore s územným plánom a takáto stavba by vytvorila v danom území bariéru.

K veci zasadala v januári aj Komisia pre mobilitu, ktorá odporučila dopravnú situáciu vyriešiť mimoúrovňovou križovatkou. „Odporučili sme pracovať so zapustením križovatky do terénu aj zmenšením ochranných pásiem, úpravou navrhovaných prvkov križovatky a pri riešení ďalších možností napojenia okolitého územia,“ povedal poslanec Peter Košťál.

Nová mestská časť

Pri výstavbe cesty sa berie do úvahy aj navrhované rozvojové územie Párovské lúky, kde by v budúcnosti mohla vyrásť nová mestská časť pre asi 35-tisíc ľudí.

„My sa musíme niekam rozvíjať, aby tí ľudia vedeli fungovať a vedeli aj prejsť z mestskej časti Zobor, Šindolka do mestskej časti Párovské lúky, ktorá tu dnes nie je, možno si ju nevieme predstaviť, ale za 30 – 40 rokov tu možno bude, a potom, ak by tam bola nejaká veľká bariéra, tak nám budú naši potomkovia nadávať, že prečo ste nám toto postavili, veď my nevieme tadiaľto prejsť a musíme prechádzať 200-metrové územie ničoho,“ myslí si poslanec Mezei.

Mesto si dalo vypracovať štúdiu

Mesto si návrh dalo posúdiť českej spoločnosti, ktorá hodnotila viacero variantných riešení bez aj s postavenou rýchlostnou cestou R8. Štúdia úplne vylúčila riešenie formou okružnej križovatky. Do úvahy tak prichádza svetelná aj mimoúrovňová križovatka.

„Variant svetelne riadenej križovatky kapacitne vyhovuje dopravnému zaťaženiu pre rok 2040 s predpo­kladaným dokončením rýchlostnej komunikácie R8 a s obmedzením nákladnej dopravy na komunikácií I/64,“ konštatuje štúdia.

Mimoúrovňovú križovatku posúdila štúdia ako vyhovujúci variant aj bez vybudovanej R8. „Variant mimoúrovňovej križovatky bez rýchlostnej komunikácie R8 a s obmedzením nákladnej dopravy na komunikácii I/64 je z pohľadu tvorby kolón označený za vyhovujúci, s upozornením úpravy susednej križovatky R1a a komunikácie I/64, kde by bolo nutné optimalizovať spôsob odbočenia a pripojenia,“ uvádza sa v štúdii.

O názor sme požiadali hlavného architekta mesta Nitra Viktora Šabíka.

Čo by schválenie tejto križovatky znamenalo pre obyvateľov mesta? Ako by to ovplyvnilo dopravu?

„V prvom rade treba povedať, že mestá sú budované pre ľudí, nie pre autá. Našou snahou je preto upokojovanie dopravy v zastavanom území. Šindolka je v územnom pláne už 30 rokov určená na vybudovanie mestského centra pre Zobor. Vystavaním mimoúrovňovej križovatky, ako je navrhnutá v projekte štátnej firmy MH Invest, by vznikla v území bariéra, ktorá by zabránila vzniku plnohodnotných ulíc a zásadným spôsobom by skomplikovala život chodcom, cyklistom, nehovoriac o ľuďoch so zníženou mobilitou.“

Ovplyvnilo by to budúci rozvoj mesta?

„Pre budúci rozvoj mesta potrebujeme dostať úsek privádzača R1a do režimu „cesta v zastavanom území“. V praxi to znamená odstránenie zvodidiel a vytvorenie podmienok pre mestskú triedu (ako napríklad Trieda Andreja Hlinku, Štúrova alebo Hviezdoslavova ulica) – ulicu formovanú zástavbou s integrovaným spoločenským a dopravným významom. Aby cesta nebola bariérou s vysokou rýchlosťou a hlukom, ale pulzujúcou mestskou tepnou.“

Dá sa vôbec vyhnúť takémuto riešeniu? Aké iné možnosti riešenia dopravy v tomto úseku navrhujete?

„Našou snahou je dobudovať úsek Šindolka na štvorpruh a križovatku riešiť formou svetelnej križovatky. Rozptýlenie dopravy zo Zobora smerom na centrum mesta a Párovské lúky cez viacero svetelných križovatiek zaručí nižšiu intenzitu dopravy aj na križovatke Šindolka.“

Sledujte nás aj na Facebooku a Instagrame a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z domova i zo sveta.

Vizualizácie mimoúrovňovej križovatky
9
Galéria
Zdroj: Mesto Nitra
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM