Lucia Lauková Rôzne Správy

Garáž je jeho druhým domovom, drift zmyslom života: ROZHOVOR s Ľubošom z Nitry

Vicemajster Českej republiky v drifte, rodák z Nitry Ľuboš Ďurin (32), v rozhovore porozprával o svojich začiatkoch, úspechoch i ambíciách. Veríme, že o ňom ešte budeme počuť.

Ilustračný obrázok k článku Garáž je jeho druhým domovom, drift zmyslom života: ROZHOVOR s Ľubošom z Nitry
10
Galéria
Zdroj: Ľuboš Ďurin

Rodený Nitran Ľuboš Ďurin (na snímke vpravo), mám 32 rokov a ako sám hovorí na Klokočine prežil celý svoj život. Vyštudoval „strojarinu“ a aktuálne pracuje v rodinnej firme. Všetok svoj voľný čas venuje svojmu koníčku, ktorým je drift. Ako sám prezradil, tento šport sa časom stal zmyslom jeho života. „Všetok voľný čas trávim v garáži opravami a úpravou môjho závodného špeciálu,“ hovorí na úvod rozhovoru Ľuboš.

Povedzte nám o vašom koníčku viac.

Drifting je automobilový šport, ktorého kolískou je Japonsko. Princíp tohto auto športu je úplne iný ako sú ľudia zvyknutí. Základom nie je rýchlosť, ale technika. Ak by sme to chceli prirovnať k inými športom, rally je ako hokej, drift je ako krasokorčuľovanie. Je hodnotený porotou.

Ako to teda vyzerá v praxi?

Princíp nespočíva v tom, ako má väčšina ľudí zafixované, že sadneme do auta so zadným náhonom a točíme sa okolo pouličnej lampy niekde na parkovisku. Máme vystavanú trať, ktorú musíme celú prejsť v kontrolovanom šmyku. Tá sa skladá z prejazdových zón, zón tesného prejazdu a z Don’t Hit zón. Boduje sa uhol, agresivita, presnosť a plynulosť prejazdu zónami. V prípade ak jazdec trafí Don’t Hit zónu, alebo sa pretočí má za jazdu 0 bodov. Ak sa jazdec po úspešnej kvalifikácii dostane do TOP 16 alebo TOP 32, postupuje do tandemových jázd. Je mu pridelený súper. Lepšie bodovaný jazdec nastupuje ako prvý a horšie bodovaný nastupuje ako druhý. Prvý má úlohu odjazdiť kvalifikačnú stopu a úlohou druhého je ho čo najtesnejšie kopírovať, nesmie ho však predbehnúť. V ďalšom kole nastupujú v opačnom poradí. Ten kto urobí chybu alebo získa menej bodov vypadne. Nonstop dochádza ku kolíziám, preto nie je podstatné riešiť vzhľad auta, dôležité je to, aby fungovala technika.

Odkedy sa driftu venujete?

Naplno som sa začal venovať driftu v roku 2015, kedy som sa prvýkrát registroval v Czech Drift Series v kategórii STREET a svoj prvý pretek som odjazdil v marci toho istého roku na Autodrome Sosnová.

Ako ste sa k tomu dostali?

Vždy som bol fanúšik japonských áut, najmä Nissan skyline GTR R34 bol mojím snom, časom som sa však zameral len na tie so zadným náhonom. Sníval som o tom, že si zadriftujem v Japonsku na legendárnej trati Ebisu a tohto sna sa nikdy nevzdám, raz sa mi to podarí! V roku 2013 som sa rozhodol, že idem do toho nech sa deje čokoľvek. Dlho som hľadal auto, ktoré by som chcel, ale nakoniec som si nekúpil Japonca, ale Nemca-Porsche boxster S.

Aké boli začiatky?

Nevedel som nič o pravidlách, čo sa mi neskôr vypomstilo. Bol to cabriolet a s ním som nemohol nastúpiť na preteky. Ale nevzdal som sa! Ďalší rok som do toho šiel s rozumom a kúpil som základnú výbavu každého driftera- BMW E36 325i coupé aj napriek tomu, že som odporca BMW, vďaka nerozvážnym mladíkom, ktorí sa po večeroch krútia okolo pouličnej lampy na parkovisku pred obchodom a v iných mestských častiach a robia hanbu a zlé meno tomuto športu.

Čo vás teda presvedčilo?

Výhodou sú relatívne lacné náhradné diely, sú ich plne vrakoviská, preto s ním väčšina chlapcov začína. Ako amatér som ho začal upravovať. Nemal som náradie, vedomosti, nevedel som nič o opravovaní a stavbe pretekárskych áut. Postupne som sa do toho dostával. Večery som trávil na internete, aby som sa naučil niečo, čo na ďalší deň vyskúšam v praxi a podarilo sa. V roku 2015 som s ním nastúpil na prvé preteky.

Ako vám to išlo?

Začalo sa mi dariť, tak som chcel kúpiť výkonnejší závodný špeciál od iného jazdca, ktorý som žiaľ počas testovacích jázd rozbil na totálku, vrazil som s ním medzi dva stromy na Czech Ringu v Hradci Králové. Hradec žiaľ chyby neodpúšťa, o tom sa presvedčilo veľa jazdcov. Nezostávalo mi nič iné, len kúpiť ďalšiu karosériu a začať odznova. Našťastie motor V8 4.0 liter, ktorý je pôvodne z ťažkých prezidentských limuzín nebol poškodený a mohol som ho dať do novej ľahkej karosérie 3.rady, ktorý mi slúžil až do konca tejto sezóny a vyhrali sme spolu niekoľko pohárov, z toho dva najcennejšie. Pred necelým mesiacom motor šiel k novému majiteľovi a ja som opäť na začiatku. Mám len karosériu, interiér, bezpečnostné vybavenie, kopec komponentov a nový motor, ktorý sa práve do môjho nezničiteľného auta vkladá. Jeho srdce (motor) bude japonské!

Boli nejaké zranenia?

Toto je jeden z najbezpečnejších autošportov, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá. Väčšinou dochádza len k menším „ťukancom“. Autá sú vybavené bezpečnostnými prvkami, ako sú športové sedačky s minimálne 4-bodovými bezpečnostnými pásmi, ochranný rám, odpájač batérie, hasiaci prístroj alebo samohasiaci systém. Dbá sa o bezpečnosť. V Hradci Králové mi museli zašívať koleno, nič vážnejšie sa mi našťastie nestalo.

Sú na Slovensku vôbec možnosti na tréning a pretekanie?

Bohužiaľ, u nás nie je veľa možností na tréningy, hlavne nie na tie legálne. V okolí Nitry sú opustené letiská, ale popravde, človek sa tam nič nenaučí. Odporúčal by som na začiatok vybaviť si povolenie na Pezinskej Babe, kde je to legálne. Ja osobne jazdím iba na pretekoch, žiadne pomimo tréningy nemám. Podľa mňa sú najlepším tréningom ostré preteky, nič vás nenaučí viac. Na Slovensku, bohužiaľ tento rok majstrovstvá neprebiehajú a v najbližšej dobe asi ani nebudú, ale u susedov v Čechách je veľa možností pre začínajúcich drifterov. V Czech Drift Series sú do kalendára pretekov zaradené nielen domáce, ale aj zahraničné trate s medzinárodnou účasťou. Je to vždy veľký zážitok. Minulý rok bol do kalendára zaradený legendárny Nurburgring. Bol to zážitok pre nás všetkých.

Aké sú vaše doterajšie úspechy?

Každý jeden pretek odjazdený bez poruchy s nerozbitým autom je pre mňa takým malým víťazstvom. Čo sa týka tých pohárových, v roku 2016 som si odniesol titul 2. Vicemajstra Českej republiky v kategórii STREET. Za rok 2017 si odnášam titul Vicemajstra Českej republiky vo vyššej kategórii Semi-Pro, aj keď som nastupoval s ambíciami stať sa majstrom. Takže ak sa budem držať tohto vzorca, budúci rok mi z toho vychádza, že by som mal byt Majstrom ČR v najvyššej kategórii PRO (smiech).

Aké sú vaše ciele?

V prvom rade, musím zapracovať na stavbe nového závodného špeciálu. Prechádzam z atmosferického motora na turbo, takže opäť je sa čo učiť, nieIen čo sa týka opráv, ale aj spôsobu jazdy. Ďalšou zmenou bude, že prestupujem do najvyššej kategórie PRO. Najdôležitejšie bude, aby som v marci 2018 nastúpil so spoľahlivým autom, tak ako som bol na to zvyknutý po minulé roky. Chcem sa zlepšiť v tandemových jazdách a zamieriť na vrchol rebríčka. Ale takým mojim najväčším snom, ako som už na začiatku spomenul je Japonsko. Aspoň raz v živote by som sa chcel zúčastniť majstrovstiev sveta v Japonsku.

Sledujte VIDEO, ako vyzerá drift v podaní Nitrana Ľuboša Ďurina! Viac foto nájdete v galérii!

Zdroj: YouTube.com
Garáž je jeho druhým domovom, drift zmyslom života: ROZHOVOR s Ľubošom z Nitry
10
Galéria
Zdroj: Ľuboš Ďurin
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM