FOTO: Nitriansku železnicu otvorili pred 140 rokmi, ľudí vítala takáto stanica
Nitrianska železnica píše svoj príbeh už 140 rokov. V období sedemdesiatych rokov 19. storočia bola postavená aj dvojpodlažná výpravná budova.
História železnice v Nitre siaha do druhej polovice devätnásteho storočia. Železničný úsek Ivanka pri Nitre – Nitra bol otvorený 19. novembra 1876, teda pár týždňov po dostavbe železnice Šurany – Ivanka pri Nitre. Mesto pod Zoborom železnica spojila s úsekmi Šurany – Ivanka pri Nitre a Palárikovo – Šurany. Zároveň tak vzniklo spojenie aj s dnešným hlavným mestom Bratislavou.
Budova stanice
Z druhej polovice 19. storočia, z roku 1989 pochádza aj budova stanice, ktorú vybudoval staviteľ Tomašek. Tento fakt uvádza aj jedna z fotografií, ktorú má vo svojej zbierke FB skupina Klub priateľov starej Nitry.V roku 1921 boli k budove stanice pristavané pracovne pre výpravcov a zriadili sa tri osobné a jedna batožinová pokladňa. „V rokoch 1924–1925 bola vykonaná inštalácia elektrického osvetlenia úradných miestností a nádražia, čím dostala železničná stanica dnešnú podobu,“ uvádza web ŽSR.
Pokračovala do Topoľčian
„Dňa 31. mája 1880 na naliehanie Hospodárskeho spolku pre údolie Nitry uhorský snem schválil zákon č. XXXIII a výstavba železníc z Nitry pokračovala ďalej smerom do Topoľčian. Koncesia bola udelená Karolovi Stummerovi, bratom Thonetovcom a firme Adolf Schmitt a spol, ktorí koncesiu previedli na spoločnosť StEG, ktorá pokračovala vo výstavbe,“ píše sa na webe zeleznicne.info. Neskôr v roku 1881 bola otvorená železničná trať z Nitry do Topoľčian a miestna železnica Nitra – Zbehy – Radošina 26. novembra 1909.
Ako uvádzajú Železnice SR táto stavba bola v dôsledku vysokých nákladov na vyvlastnenie pozemkov a rozsiahlych zemných prác pomerne drahá. „Železnica s dĺžkou 24,8 km stála 2 503 000 K,“ píše web ŽSR. Na trati Nitra-Zbehy-Radošina bolo, podľa webu ŽSR, potrebné vybudovať celkom 73 mostov a priepustov.
Čaká na obnovu
Na rozsiahlu obnovu železničná stanica v Nitre ešte stále čaká. Memorandum, ktoré sa týka obnovy stanice, podpísalo mesto Nitra a Železnice Slovenskej republiky v júni tohto roka. Ako uvádza ŽSR na svojom webe doposiaľ boli interne spracované 4 pracovné návrhy možných riešení, ktoré ŽSR chcú prerokovať s mestom a taktiež si vypočuť návrhy mesta. Žiadna štúdia zatiaľ vypracovaná nebola.
V galérii si môžete pozrieť sériu historických fotografií, ktoré zachytávajú krásu nitrianskej stanice!