Testovanie deviatakov v Nitre? Monitor vyvolal rozporuplné reakcie
Žiaci deviatych ročníkov základných škôl sa dnes podrobili certifikovanému testovaniu, ktorý je známy aj pod názvom monitor. Testovanie na všetkých 14 základných školách v Nitre prebehlo bez komplikácii. Avšak i tento rok nechýbali rozporuplné reakcie.
Sťažnosti rodičov a učiteľov
Niektorí oslovení rodičia považujú monitory za neférové a nespravodlivé. Podľa nich majú žiaci značne sťaženú domácu prípravu z dôvodu chýbajúcich učebníc. „Nie je fér, že tento reformný ročník nemá dobré podmienky na prípravu, pretože nemajú učebnice, z ktorých by sa mohli normálne pripravovať. Takže mám silný pocit, že naše deti sú vlastne znevýhodňované celým školským systémom,“ hovorí matka deviataka Martina Bóriková.
Čo na to učitelia?
Učitelia a riaditelia škôl takisto reflektujú skutočnosť o chýbajúcich učebniciach. Z radov učiteľov nitrianskych základných škôl sa ozývajú hlasy, ktoré testovanie vnímajú pozitívne, no mnohí hovoria aj o zbytočnom stresovaní deviatakov. Prípravu deviatakov na testovanie zverujú do rúk tých najskúsenejších učiteľov. Potvrdila to aj riaditeľka ZŠ Nábrežie mládež v Nitre Katarína Vargová: „Šťastím na našej škole je to, že máme stabilný pedagogický zbor. Príprava žiakov je náročná, pretože pracovníčky musia pripraviť učebný materiál tak, aby obsahoval všetko to, čo má deviatak v štandardoch vedieť.“
Dvojitá záťaž študentov
Viacerí oslovení pedagógovia pokladajú súčasné testovanie za zbytočne zaťažujúce, keďže študentov čakajú povinné prijímacie pohovory na stredné školy. „Ak by chcelo ministerstvo školstva vedieť, aká je vedomostná úroveň žiakov, tak stačí jednoduchý test. Teraz, keď budú pohovory, je to také zdvojené. Keď má ísť dieťa na prijímacie pohovory, tak si povie, že monitor pre neho nie je dôležitý,“ hovorí riaditeľka ZŠ Topoľová Helena Babušíková.
Polemika ohľadom adekvátneho hodnotenia
Testy vyhodnocuje počítač, ktorý zohľadňuje iba výsledky a nie postupy. „Veľmi sa mi nepáči, že testy vyhodnocuje stroj a nie človek. Ten výsledok môže byť veľmi nespravodlivý,“ hovorí Bóriková. Podľa Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania však ide o štandard, ktorý uplatňujú aj európske národné testovania. Oslovení učitelia pripomínajú, že aj test je jedným zo spôsobov zisťovania vedomostí žiakov. „Áno stane sa, že aj dobrí žiaci urobia nejakú drobnú chybu a potom ich to znevýhodní voči tým, čo si správny výsledok tipnú. Ale štatisticky sa to inak nedá. Test je test a ten musí mať svoje kritériá,“ hovorí Vargová.
Foto: ilustračné