Strážni anjeli z linky 155: Najťažšie sú prípady, keď ide o dieťa, hovorí Soňa z Nitry
Soňa Schmiesterová pracuje ako zdravotnícka operátorka v Nitre už sedem rokov. Ak ste niekedy volali na linku 155, možno vám pomohla práve ona.
Teraz máme 4. vlnu. Je už situácia lepšia ako pred rokom?
Už sa situácia mierne upokojila a najmä aj systém začal lepšie fungovať. Ľudia poznajú COVID-19, vedia, čo od neho očakávať, čo pri ňom sledovať, koho kontaktovať, ale keď nie sú si istí, stále volajú na tiesňovú linku a chcú sa poradiť. Operátori si už doslova „vychytali“ komunikáciu s kovidovým pacientom, presne vedia ako ho odborne viesť, ako mu správne poradiť v prípade odkladného volania, alebo aby správne zhodnotili zdravotný stav a vyslali sanitku. Covid sa stal súčasťou každého dňa v našej práci. Verím, že sa situácia čoskoro znormalizuje a vrátime sa do bežného života. Sama sa na to veľmi teším.
S akými ťažkosťami denne pomáhate volajúcim?
Najčastejšie ide o volania pri sťaženom dýchaní, vysokom tlaku, tráviacich ťažkostiach, stúpol počet volaní pri zmene psychického stavu pacienta, vysoké teploty a samozrejme Covid.
Aký prípad bol pre vás najnáročnejší?
V mojej práci ma najviac zasiahne volanie, kedy je ohrozený život dieťaťa. A to mi dá za pravdu asi každý kolega na tiesňovej linke 155. Sú to najťažšie hovory.
Nedávno operačné stredisko vydalo upozornenie, že sanitka nie je taxík. Majú volajúci aj nejaké kuriózne požiadavky, keď sa obrátia na linku 155?
Kurióznych situácií zažívame veľa, a často vedia pobaviť. Spomínam si na vodiča autobusu, ktorý počas jazdy zbadal pri ceste bundu. Ako pokračoval v ceste tak premýšľal a asi po 20 km si spomenul, že sa bunda asi aj hýbala a on si nebol istý, či tam neležal človek. Chcel si splniť občiansku povinnosť a nahlásiť svoj pocit. Keďže poslať na takúto udalosť ZZS bez preverenia nie je možné, na miesto som vyslala políciu, ktorá sa mala z miesta ozvať, ak by nás bolo treba. Ale už sa viac neozvali.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.