Rýchlejšie z Nitry do Bratislavy? Ministerstvo novú trať cez Trnovec neodporúča
Stavať novú železničnú trať z Nitry do Trnovca ministerstvo financií neodporúča. Lacnejšou alternatívou má byť modernizácia trate cez Leopoldov.
Útvar hodnoty za peniaze Ministerstva financií SR neodporúča pokračovať v projekte výstavby novej železničnej trate v úseku Nitra – Trnovec nad Váhom.
Nová trať podľa hodnotenia útvaru nie je najlepším riešením priameho spojenia Bratislavy s Nitrou.
Prečítajte si tiež
Rozhodnú ministri
Projekt nie je návratný a štúdia, ktorú pripravili Železnice Slovenskej republiky, počíta s nereálnymi termínmi výstavby. Obsahuje tiež chybné výpočty prevádzkových nákladov, uvádza sa v hodnotení chystaného projektu, ktoré pripravilo ministerstvo.
Ekonomické hodnotenie má pre subjekty odporúčací charakter, rozhodnutie o realizácii projektu je v kompetencii jednotlivých ministrov.
Štúdiu uskutočniteľnosti na vybudovanie novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom za 388 až 667 miliónov eur pripravili Železnice Slovenskej republiky. Štúdia posudzuje štyri alternatívy líšiace sa trasovaním a technickým riešením, pričom odporúča realizovať jednokoľajnú alternatívu s odbočením v Ivanke pri Nitre za 388 miliónov eur, ktorú hodnotí ako jedinú spoločensky návratnú. Hlavným cieľom novej trate je rýchlejšie spojenie Nitry s Bratislavou.
Nereálny termín?
Projekt nadväzuje na predpokladanú modernizáciu trate Trnovec nad Váhom – Bratislava. Po realizácii projektu štúdia predpokladá jazdu rýchlikov z Nitry do Bratislavy za 54,5 minúty. Projekt je na začiatku projektovej prípravy. Štúdia napriek tomu počíta so začatím výstavby trate už v roku 2023 a jej dokončením v roku 2025. „Po skúsenostiach s inými stavbami je možné zahájiť stavbu najskôr v roku 2029, teda o šesť rokov neskôr oproti štúdii,“ uvádza sa v hodnotení.
Mohlo by vás zaujímať
Lacnejšie cez Leopoldov
Cieľ projektu zlepšiť železničné spojenie Nitry a Bratislavy je podľa ministerstva financií relevantný, nevyžaduje si však výstavbu novej trate, ale zavedenie priamych vlakov cez Leopoldov.
Toto sa dá urobiť okamžite a prakticky zadarmo, úprava by skrátila cestu vlakom zo súčasných 98 až 112 minút na 62 až 73 minút.
Ešte rýchlejšie spojenie sa dá dosiahnuť modernizáciou existujúcej trate na úseku Nitra – Leopoldov. Pre modernizáciu trate odporúča ministerstvo vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti. Oproti navrhovanej novej trati by cesta medzi Nitrou a Bratislavou trvala o približne päť minút dlhšie, investičné náklady by boli zhruba polovičné a modernizácia by mohla začať skôr ako plánovaná výstavba novej trate.
Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.