Rastislav Búgel Rôzne

Župa sa už nechce hanbiť: Máme najmenej cyklotrás v SR!

Nitriansky samosprávny kraj (NSK) chce mať na svojom území viac chodníkov pre cyklistov. V súčasnosti je už v pripomienkovaní štúdia, ktorá obsahuje návrhy 11 cyklotrás.

Či sa časom zmenia na reálne cyklistické cesty, bude závisieť od spolupráce NSK, miestnych samospráv, podnikateľských subjektov i občianskych združení. Ich zástupcovia sa dnes v Nitre zišli na konferencii, ktorú NSK zorganizoval v snahe odštartovať intenzívnejšie budovanie komunikácií pre cyklistov.

Nitra 200, Žilina 2000[/size][/color]

O skúsenosti požiadal aj odborníkov z partnerských regiónov Vysočina v Českej republike a Champagne-Ardenne vo Francúzsku.** „Keď sa porovnáme s inými krajmi, sme na tom momentálne asi najhoršie. Máme vyznačených nejakých 200 kilometrov cyklotrás, Žilinský samosprávny kraja ich má okolo 2000 kilometrov,“** pripomenul vedúci oddelenia cestovného ruchu Úradu NSK Karol Jurica.

[color=#0066ff]­Podľa jeho ďalších slov cieľom konferencie nie je učiť ľudí robiť cyklotrasy, ale vzbudiť záujem kompetentných. **„Pozvali sme preto starostov, primátorov a odborníkov, pretože budovanie cyklotrás nie je na pleciach kraja. Ich konečná realizácia bude na miestnych združeniach, miestnych samosprávach. Veľa bude záležať na tom, ako do toho dokážu zapojiť napríklad aj podnikateľov či dobrovoľníkov. My sa im snažíme ukázať ako začať, ale výstavba cyklotrás bude vyslovene na nich,“ **skonštatoval Jurica. [/color]

NSK pri vytyčovaní možných cyklistických komunikácií spolupracuje s katedrou geografie na Univerzite Konštantína Filozofa (UKF) v Nitre. Do spolupráce chce zapojiť aj ďalšie subjekty. „Niektoré obce si robia na vlastnom piesočku. Ale je potrebné tieto aktivity koordinovať a konzultovať veci napríklad aj so Slovenským cykloklubom. Keď si niekto vyznačí nejaké úseky v rámci jedného chotára, to ešte neznamená, že sú to cyklotrasy. Musia sa prihlásiť do celého systému, ktorý má nadregionálne väzby a má medzinárodné väzby. Preto chceme tento proces my, ako samosprávny kraj, metodicky riadiť,“ uviedol Jurica.

Najväčšia brzda [/size][/color]

Okrem nedostatku spolupráce medzi jednotlivými subjektmi sú podľa jeho slov najväčšou brzdou výstavby cyklotrás majetkovo-právne nevyrovnané pozemky.** „Samozrejme, že chýbajú aj peniaze, ale na budovanie prístreškov a značenia netreba astronomické sumy. Hovoríme o situácii, keď sú cyklotrasy budované na existujúcich komunikáciách. Pochopiteľne, pri výstavbe celkom nových asfaltových cyklochodníkov sa náklady pohybujú v oveľa väčších výškach. Pri vybudovaní kilometra takejto cesty sa počíta s nákladmi okolo 150.000 eur,“** dodal Jurica.

Šaľa24.sk/tasr

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM