Meškajúce sanitky v Šali: Odpoveď z ministerstva primátora nepotešila
V roku 2018 šalianska radnica zaznamenala viacero sťažností súvisiacich s poskytovaním Rýchlej zdravotnej pomoci. Občania neboli spokojní so službami.
Situácia vyústila do kroku primátora Mesta Šaľa Jozefa Belického, ktorý sa obrátil na poskytovateľa služieb NSK, aby čím skôr zjednali nápravu a občania dostali zdravotnícku starostlivosť, na ktorú majú nárok.
Podľa zákona
Keďže nemalo prísť k zlepšeniu, Jozef Belický posunul vec Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. V sťažnosti vyjadril nespokojnosť s neskorým príchodom sanitiek k pacientom a požadoval adekvátne riešenie. Podľa vyjadrenia hovorkyne Mesta Šaľa Eriky Kollerovej, „úrad postúpil sťažnosť Ministerstvu zdravotníctva SR. To po niekoľkých mesiacoch odpovedalo, že operačné stredisko postupovalo podľa zákona. Uznáva však, že v Šali problémy sú.“
„OS ZZS pri spracovaní pri spracovaní volaní, ich vyhodnotení a realizácii odozvy a následnej koordinácii ambulancií ZZS postupovalo v zmysle platnej právnej úpravy ako aj odborných odporúčaní pre zabezpečovanie ZZS,“ píše sa vo vyjadrení ministerstva. Primátor s odpoveďou ministerstva nie je spokojný a hovorí, že „v liste uvádzajú presný popis prípadov, ktoré sme im na základe podnetov od obyvateľov aj z vlastných skúseností poslali. Preverili ich, ale k meritu veci sa nevyjadrili – či postupovali tí ľudia na operačnom stredisku pri kategorizácii zásahu správne.“
Zlá organizácia
Podľa informácií zo šalianskej radnice prípady vyhodnocuje Operačné stredisko v Nitre. Či ide o kritický, naliehavý, menej naliehavý a odkladný stav posúdia na základe informácií volajúceho. Operačné stredisko nevyhodnotilo ani jeden prípad zo zaslaný piatich ako kritický. „My sme spokojní s posádkami, ktoré chodia, ale nie sme spokojní s organizáciou. S tým, že sanitka odtiaľto odíde a ďalšia tu nie je hodinu a pol. Ak dýcha pacient, tak po hodine a pol vám povedia, že ak by sa pacientovi zhoršilo, zavolajte znovu. To je nemysliteľné,“ vysvetľuje Jozef Belický.
V uplynulých dňoch dostal primátor ďalší podnet od obyvateľa. Uvádza, že ho pracovník operačného strediska údajne nabádal zavolať si taxík. Šaliansky primátor Jozef Belický uviedol, že "je to obrovský problém pre našich občanov, pretože necítia istotu, že ak tú pomoc budú potrebovať, tak im bude poskytnutá. Stratili sme tú istotu.“
Urgentný príjem
V odpovedi primátorovi Jozefovi Belickému ministerstvo uviedlo, že spomedzi Nitrianskeho kraja patria Ambulancie ZZS – RLP a RZP Šaľa k najvyťaženejším posádkam, pričom tu nie je ani dopravná zdravotná služba, ktorá by pacientom pomohla a navrhujú jej zriadenie. Primátorovi sa návrh pozdáva a privítal by aj vznik urgentného príjmu v priestoroch polikliniky, kde by dokázali pacienta stabilizovať a jeho stav analyzovať. V prípade potreby by ho následne transportovali do nemocničného zariadenia.
„Nevieme z tohto nájsť riešenie sami, budeme naďalej biť do problému a sťažovať sa dovtedy, kým sa neprijme účinné opatrenie,“ uzavrel primátor.
Foto: ilustračné