Lucia Lauková Správy Samospráva

Nitra odmietla memorandum o riešení dopravy: Podľa primátora bolo nevýhodné

Zástupcovia obcí Nitrianskeho kraja sa stretli na spoločnom rokovaní o riešení dopravnej situácie.

Ilustračný obrázok k článku Nitra odmietla memorandum o riešení dopravy: Podľa primátora bolo nevýhodné
Zdroj: TASR

Rokovanie, ktorého sa zúčastnil aj nitriansky primátor Marek Hattas, zvolal župan Milan Belica. Dôvodom stretnutia bolo memorandum o riešení dopravy v Nitrianskom kraji. K jeho podpisu však zo strany mesta nedošlo.

„Problémom bol obsah memoranda, ktorý by znevýhodnil obce dotknuté výstavbou strategického parku,“ tvrdí poradca pre komunikáciu mesta Nitra Henrich Varga.

Zničené cesty aj spor o križovatku

Rokovanie sa týkalo dostavby križovatky v lokalite Šindolka a opravy šestnástich úsekov ciest 2. a 3. triedy, ktoré boli zničené pri výstavbe závodu Jaguar Land Rover.

Podľa primátora Mareka Hattasa, nebolo memorandum výhodné pre obce. „Chcem poďakovať predsedovi Nitrianskeho samosprávneho kraja za iniciatívu a za zvolanie tohto rokovania. Musím však povedať, že samotný návrh memoranda bol formulovaný veľmi nešťastne a podmieňoval opravy ciest v okolitých obciach dostavaním križovatky Šindolka. To sú dve samostatné veci, ktoré žijú vlastným životom," myslí si nitriansky primátor.

"Ak by sme toto memorandum dnes podpísali, zásadne by sme znevýhodnili obyvateľov dotknutých obcí. Ja som presvedčený, že títo ľudia si zaslúžia, aby mali cesty a chodníky opravené čím skôr, nezávisle od toho, kedy a ako tu v Nitre doriešime križovatku Šindolka,“ hovorí primátor Marek Hattas.

Hanba pred britským investorom?

Vedenie mesta už, v súvislosti s výstavbou navrhovanej križovatky, kritizoval aj premiér Peter Pellegrini. Podľa jeho slov vedenie mesta blokuje výstavbu nadúrovňovej križovatky pod Zoborom v lokalite Šindolka, ktorá by prepojila priemyselný park s rýchlostnou cestou R1 a odľahčila by tak dopravu.

„Navrhnutá križovatka je potvrdená aj dopravnými štúdiami. Pán primátor argumentoval, že chce štvorprúdovú križovatku so semaformi. Je zarážajúce, že pri investícii 1,4 miliardy, to je národnoštátny záujem tejto krajiny, tento pán primátor dodnes blokuje všetko, aby sme cestu nemohli dokončiť. Odvoláva sa, že nemá zmenený územný plán, hoci samosprávny kraj má zmenený plán v prospech tejto križovatky a ten je nadradený mestu. Hádže nám polená pod nohy, rok sme sa nepohli a ja sa musím hanbiť pred britským investorom,“ skonštatoval premiér.

Verejnosť musí čakať

Poradca pre komunikáciu zopakoval, že mesto má aktuálne otvorený územný plán a chce pri zmenách prihliadať, ako na požiadavky spoločnosti MH Invest, tak aj na dopravnú štúdiu, ktorú si nechalo mesto vypracovať na sklonku minulého roka.

„Na definitívne rozhodnutie o osude križovatky Šindolka si zo strany mesta preto verejnosť počká rádovo niekoľko mesiacov,“ povedal Henrich Varga, odborný poradca pre komunikáciu.

Primátor sa ďalším rokovania nebráni. Zmysel však v nich vidí len v tom prípade, ak spoločnosť MH Invest, župa alebo vláda Slovenskej republiky nájdu nové riešenie ako opraviť cesty 2. a 3. triedy. „Druhým dôvodom pre podobné stretnutie by bolo právoplatné stavebné povolenie pre križovatku Šindolka vydané Okresným úradom,“ dodal primátor Marek Hattas.

Neskrýval sklamanie

Predseda NSK Milan Belica pripomína, že problém s prehustenou dopravou v okolí priemyselného parku treba riešiť čo najskôr, rovnako aj rekonštrukcie ciest poškodených pri výstavbe automobilky.

„Som veľmi sklamaný z tohto stretnutia. Nitra sa upcháva zo všetkých strán, ak nebudeme mať priechodnosť ciest, tak môžeme len snívať, že sem ešte príde nejaký nový investor. My sme ako kraj splnili všetky možné požiadavky, aby sa táto cesta pod Šindolkou sprejazdnila a križovatka sa tu vybudovala, zvlášť, keď je na túto stavbu naviazaná aj investícia okolo 4,2 až 4,5 milióna eur na opravu zničených ciest,“ povedal Belica.

Podľa jeho slov nie je pravda, že by oprava zničených komunikácií nesúvisela s výstavbou križovatky na Šindolke. „Je lepšie spraviť všetko naraz. Mechanizmy, ktoré budú stavať križovatku sa jednoducho využijú aj na opravy ciest, toto je najlepšie riešenie. Ale mesto Nitra by sa malo konečne rozhodnúť, čo chce a kedy to chce, aby sa tieto peniaze uvoľnili,“ zdôraznil Belica.

Ročná strata

Konateľ MH Invest Roman Sabo zdôraznil, že štátna firma je už do konca roka 2018 pripravená stavať. „Máme pozemky, projektovanú stavbu aj financovanie na mimoúrovňovú križovatku a rok sa snažíme rozbehnúť stavebné konanie. Mesto zapríčinilo stratu jedného roku. Už sme mohli byť pred ukončením, ale teraz je ten úsek v katastrofálnom stave,“ povedal Sabo.

„Dúfame, že sa tento problém podarí vyriešiť, pretože križovatka Šindolka je mimoriadne dôležitá dopravná tepna nielen pre našu spoločnosť, ale pre všetky firmy v priemyselnom parku,“ doplnila manažérka pre firemné vzťahy Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová.

Foto: ilustračné

Sledujte nás aj na Facebooku a In­stagrame a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z Nitry a okolia.

   
Zdroj: TASR/Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM