Lucia Lauková Rôzne Rôzne

Historické fakty: Pár zaujímavostí, ktoré dokazujú spätosť letectva s našim mestom

Letectvo má v Nitre dlhoročnú tradíciu. Rôzne spoločnosti presadzujúce sa vo svete na ňu nadväzujú doteraz. Prečítajte si súbor zaujímavostí, ktoré spájajú naše mesto s letectvom.

Ilustračný obrázok k článku Historické fakty: Pár zaujímavostí, ktoré  dokazujú spätosť letectva s našim mestom
Zdroj: Gonzoaviation

Pri príležitosti prvého ročníka výstavy leteckej techniky a príslušenstva AeroExpo, ktorá sa bude konať v termíne od 24. do 27. mája v priestoroch výstaviska Agrokomplex, organizátori výstavy pripravili historický sumár. V ňom vybrali tie najzaujímavejšie fakty súvisiace s našim mestom. Početnými článkami a fotografiami disponuje aj Ivan Sabo známy ako Gonzo, ktorý prispieva k zachovaniu a šíreniu histórie letectva v Nitre na stránke gonzoaviation.

Prvé pristátie a vznik letiska

Letectvo v Nitre si svoju históriu začalo písať 26. júla 1914 pristátím prvého lietadla na lúkach pri rieke Nitra. Stroj patril vtedy známemu pilotovi Andrejovi Kvasovi. O vzniku Starého letiska v Nitre sme písali v článku Staré nitrianske letisko by malo takmer sto rokov: Dodnes tu stojí hangár a riadiaca veža. Ako uvádzame v článku Staré letisko vzniklo v roku 1919. Z Prahy do Nitry bol presunutý francúzsky vojenský park číslo 408. V auguste toho istého roku bolo rozhodnuté o vytvorení stáleho letiska.

Letecká opravovňa

V priestoroch letiska postupne vznikli letecké opravovne. O začiatkoch leteckej opravárenskej činnosti v Nitre sa dočítame v článku, ktorého autorom je Ivan Sabo. Podľa článku história štátneho podniku Letecké opravovne je úzko spätá s tradíciami leteckej opravárenskej činnosti na Slovensku, ktorej začiatky sa viažu k mestu Nitra.

Návšteva anglického leteckého atašé mjr. Oldfielda

Absolútnym unikátom je fotografia, ktorú v archíve zachovalo múzeum Pezinok. Snímka zachytáva návštevu anglického leteckého atašé mjr. Oldfielda v Nitre. Práve autorovi spomínaného článku sa podarilo získať kópiu fotografie v elektronickej podobe. „Po skončení bojovej činnosti začiatkom Augusta 1919 rozhodlo veliteľstvo letectva vybudovať v Nitre stabilné letisko a v Októbri tu vytvorilo aj Čs. ľahké aviatické oddelenie správkové a letecké skladište so sídlom v Nitre. Veliteľom novozriadeného oddelenia sa stal kpt. Studený, ktorý ihneď začal preberať pre čs. letectvo od francúzskeho leteckého parku materiál a zariadenie,“ píše Ivan Sabo.

V roku 1924 postavili vetroň

Ako sa ďalej uvádza na webe gonzoaviation pri reorganizácii letectva bolo zrušené Čsl. ľahké aviatické oddelenie a v rámci Leteckého pluku 3 vznikli plukovné dielne a plukovné sklady pre zabezpečenie prevádzky lietadiel a ich opráv. „Pracovníci dielní Leteckého pluku 3 sa okrem opráv lietadiel zaoberali tiež konštruovaním a výrobou vetroňov. V roku 1923 postavili podľa návrhu škpt. Koželuha klzák, ktorý nazvali Nitra 1. V prvej polovici roku 1924 podľa projektu civilného zamestnanca Jaroslava Tunsengu postavili v dielňach dvojplošný vetroň s kolesovým podvozkom nazvaný Zobor 1,“ uvádza Ivan Sabo na svojom webe.

Rumunský korunný princ Karol

Ďalšou historickou udalosťou bola návšteva z roku 1925. V tom roku poctil priestory starého letiska rumunský korunný princ Karol. Aj z tejto návštevy sa zachovala fotografia. Letecká história Nitry ukrýva ešte mnohé zaujímavosti.

Môže vás zaujímať:

Po Aeromobile prichádza ďalší lietajúci unikát z nášho regiónu: Joker Gyrocopter patrí medzi elitu

Historické fakty: Pár zaujímavostí, ktoré  dokazujú spätosť letectva s našim mes
11
Galéria
Zdroj: Gonzoaviation
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM