Správy

Výroba v nitrianskej automobilke stále STOJÍ: Tisíce zamestnancov majú STRACH

Predĺžená odstávka v Jaguári vyvoláva u zamestnancov obavy.

Ilustračný obrázok k článku Výroba v nitrianskej automobilke stále STOJÍ: Tisíce zamestnancov majú STRACH
Zdroj: SITA/Martin Medňanský

Predĺženie odstávky výroby v nitrianskom závode Jaguar Land Rover (JLR) do začiatku októbra vyvoláva u zamestnancov rastúce obavy.

Tisíce ľudí už štvrtý týždeň nepracujú a viacerí sa obávajú o budúcnosť svojich pracovných miest.

Zamestnanci počas odstávky čerpajú dovolenky alebo zostávajú doma pre prekážku na strane zamestnávateľa. V takom prípade im podľa dohody s odbormi patrí náhrada mzdy vo výške 75 percent priemerného zárobku. Ako pre agentúru SITA potvrdil predseda najväčšej odborovej organizácie automobilky Moderné odbory JLR Jozef Baláži, tento režim je aktuálne garantovaný do konca októbra. „Ľudia majú prirodzene obavy o svoje pracovné miesta, najmä ak v závode pracujú obaja manželia z jednej domácnosti. Našou úlohou je udržať pracovné miesta aj platy na súčasnej úrovni a zároveň, aj napriek ťažkej situácii z posledných týždňov v závode, udržať trend zvyšovania mzdy dohodnutý v kolektívnej zmluve,“ uviedol Baláži.

80 percent mzdy?

Ministerstvo práce pripomenulo, že zamestnávatelia môžu v podobných prípadoch využiť schému Kurzarbeit, ktorá by zamestnancom zabezpečila 80 percent mzdy. “Každý prípad je špecifický, ale ak si automobilka podá žiadosť, komisia zložená zo zástupcov ústredia práce, ministerstiev hospodárstva a financií ju posúdi a rozhodne, či je možné v tomto prípade tento nástroj pre skrátenú prácu uplatniť,“ uviedol minulý týždeň minister Erik Tomáš s tým, že rovnaký postup by mal platiť aj pre subdodávateľov.

Toto je kľúčové

Odbory však upozorňujú na možné komplikácie. „Firma musí mzdu najprv vyplatiť a až potom si požiada o refundáciu. Ľudia dokonca podpisujú, že ak Kurzarbeit nebude schválený, rozdiel by museli vrátiť. Už počas pandémie sme mali skúsenosť, že štát žiadosť neuznal. Firma nám vtedy peniaze nechala, no riziko, že sa situácia s neschválením pomoci zopakuje, tu ostáva,“ vysvetlil Baláži.

Podľa odborov je preto kľúčové, aby sa v ďalších rokovaniach so zamestnávateľom aj so štátom našlo riešenie, ktoré zamestnancom zabezpečí istotu príjmu bez zbytočných rizík.*** „Našou prioritou je, aby sa kríza, ktorú nespôsobili zamestnanci, nepreniesla na ich plecia,***“ dodal šéf odborov.

Predĺženie prerušenia výroby

Samotná automobilka zatiaľ tieto témy a rokovania nekomentuje. V utorok informovala, že v súvislosti s kybernetickým incidentom predlžuje aktuálne prerušenie výroby do stredy 1. októbra. „V najbližších dňoch budeme zostavovať harmonogram postupného opätovného spustenia výroby a pokračovať vo vyšetrovaní,“ uviedla manažérka komunikácie JLR Slovakia Katarína Chlebová. Dodala, že tímy spoločnosti pracujú nepretržite v spolupráci s odborníkmi na kybernetickú bezpečnosť, britským Národným centrom kybernetickej bezpečnosti (NCSC) a orgánmi činnými v trestnom konaní, aby sa podarilo dosiahnuť bezpečné a spoľahlivé obnovenie prevádzky.

Kybernetický útok, ktorý od začiatku septembra paralyzoval globálne IT systémy JLR, je podľa analytikov jedným z najvážnejších incidentov v automobilovom priemysle v regióne. Odstávka výroby má dopad nielen na samotnú automobilku, ale aj na jej dodávateľov. Odborníci odhadujú, že koncern prichádza denne o desiatky miliónov eur.

Nitriansky závod Jaguar Land Rover, otvorený v roku 2018, zamestnáva približne 5 000 ľudí a patrí k najväčším zahraničným investorom na Slovensku.

Obnovujú časť systémov

Automobilka Jaguar Land Rover (JLR) postupne obnovuje svoje IT systémy po vážnom kybernetickom útoku, ktorý od začiatku septembra ochromil globálnu digitálnu infraštruktúru koncernu. Ako informovala manažérka komunikácie JLR Slovakia Katarína Chlebová, spoločnosti sa už podarilo spustiť časť kľúčových procesov.

„V rámci kontrolovaného, fázovaného reštartu našich systémov sme dnes informovali kolegov, dodávateľov a maloobchodných partnerov, že časť našej digitálnej infraštruktúry je opäť v prevádzke. Základ nášho obnovovacieho programu je pevne rozbehnutý,“ skonštatovala Chlebová s tým, že spoločnosť výrazne zvýšila kapacitu spracovania fakturácií. „Momentálne pracujeme na tom, aby sme čo najrýchlejšie odstránili meškanie platieb našim dodávateľom,“ dodala.

K postupnej prevádzke sa podľa Chlebovej vracia globálny logistický centrálny sklad náhradných dielov, ktorý zásobuje distribučné centrá maloobchodných partnerov vo Veľkej Británii aj po celom svete. „To umožní našim partnerom pokračovať v servise vozidiel a udržiavať mobilitu zákazníkov,“ skonštatovala. V prevádzke je opäť aj finančný systém používaný na spracovanie veľkoobchodného predaja vozidiel. „Umožňuje rýchlejšie predávať a registrovať vozidlá pre našich klientov a zabezpečiť dôležitý tok finančných prostriedkov,“ vysvetlila Chlebová.

Dodala, že tímy spoločnosti nepretržite pracujú v spolupráci s odborníkmi na kybernetickú bezpečnosť, britským Národným centrom pre kybernetickú bezpečnosť (NCSC) a orgánmi činnými v trestnom konaní, aby bol reštart systémov bezpečný a kontrolovaný.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Mohlo by vás zaujímať:

Zdroj: SITA
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM