V Bunkri sa začala výstava Terra cognita
Mladých výtvarníkov Danielu Krajčovú a Štefana Papča predstavuje výstava Terra cognita, ktorá sa dnes začala v Bunkri Nitrianskej galérie.
Diela, ktoré pracujú s témami skenovania, poznávania a mapovania
konkrétnych priestorov, miest a krajín, sociálnych, kultúrnych a
historických prostredí, vznikli špeciálne pre túto výstavu. Terra
incognita (neznáma zem) je latinský termín, ktorý sa v kartografii
používa na označenie neznámeho územia, ktoré ešte nebolo zmapované ani
zdokumentované. „Osobná skúsenosť Krajčovej a Papču je konfrontovaná
s autorským posunom, manipuláciou, prácou so spomienkami a pamäťou miesta.
Nakoľko sa môže z neznámej zeme stať cez osobnú skúsenosť preskúmané
územie? Môže sprostredkovaný zážitok aj nám priniesť podobné pocity a
poznanie ako skutočný?,“ charakterizuje výstavu jej kurátor Omar
Mirza.
Daniela Krajčová sa venuje predovšetkým kresbe a jej následnej animácii.
V krátkych animovaných filmoch zachytáva príbehy azylantov, utečencov a
ľudí žijúcich na okraji spoločnosti. V nitrianskom Bunkri predstavuje dve
nové práce, ktoré vznikli počas jej niekoľkomesačného pobytu v Mexiku.
Projekcia Mercado Morelos (Trhovisko Morelos) vychádza z jej putovania po
miestnom trhovisku a z rozhovorov s ľuďmi, ktorých tu našla. Na ich
základe vytvorila stovky kresieb farebnými fixkami, ktoré následne
animovala. Pomalý proces zachytávania videného, rozpomínania si na počuté
je skenovaním životného prostredia domácich, sondou do ich každodenných
starostí a sociálneho pozadia. Vedutas (Veduty) je animácia z kresieb,
v ktorých autorka zachytila svoje cestovanie po Mexiku.
Štefan Papčo vo svojich sochách a inštaláciách vychádza z osobných
horolezeckých skúseností, v ktorých sa často ocitá v extrémnych,
hraničných situáciách. V Bunkri predstavuje dve nové diela. Poklad na
Plitvickom jazere je topografickým modelom chorvátskych Plitvických jazier,
vytvoreným z použitých lezeckých lán a rozbitého skla, pričom reliéf
krajiny je vymodelovaný lanami a naplnený rozbitým sklom. Druhé dielo
Hľadač pokladov, figurálny portrét českého sólového horolezca Miroslava
Šmída, ktorý zahynul pri jednom z výstupov, zobrazuje muža, ktorý
dosiahol vrchol hory. Figúra je umiestnená na podstavci, ktorý je parafrázou
diela Nekonečný stĺp od sochára rumunského pôvodu Constantina Brancusiho.
Miera deformácie vychádza z fyzickej podstaty situácie a tým daného
obmedzenia. Výstava v Nitrianskej galérii potrvá do konca januára.
Zdroj: TASR