Monika Földešiová Kultúra

V Bunkri sa začala výstava Terra cognita

Mladých výtvarníkov Danielu Krajčovú a Štefana Papča predstavuje výstava Terra cognita, ktorá sa dnes začala v Bunkri Nitrianskej galérie.

Diela, ktoré pracujú s témami skenovania, poznávania a mapovania konkrétnych priestorov, miest a krajín, sociálnych, kultúrnych a historických prostredí, vznikli špeciálne pre túto výstavu. Terra incognita (neznáma zem) je latinský termín, ktorý sa v kartografii používa na označenie neznámeho územia, ktoré ešte nebolo zmapované ani zdokumentované. „Osobná skúsenosť Krajčovej a Papču je konfrontovaná s autorským posunom, manipuláciou, prácou so spomienkami a pamäťou miesta. Nakoľko sa môže z neznámej zeme stať cez osobnú skúsenosť preskúmané územie? Môže sprostredkovaný zážitok aj nám priniesť podobné pocity a poznanie ako skutočný?,“ charakterizuje výstavu jej kurátor Omar Mirza.
Daniela Krajčová sa venuje predovšetkým kresbe a jej následnej animácii. V krátkych animovaných filmoch zachytáva príbehy azylantov, utečencov a ľudí žijúcich na okraji spoločnosti. V nitrianskom Bunkri predstavuje dve nové práce, ktoré vznikli počas jej niekoľkomesačného pobytu v Mexiku. Projekcia Mercado Morelos (Trhovisko Morelos) vychádza z jej putovania po miestnom trhovisku a z rozhovorov s ľuďmi, ktorých tu našla. Na ich základe vytvorila stovky kresieb farebnými fixkami, ktoré následne animovala. Pomalý proces zachytávania videného, rozpomínania si na počuté je skenovaním životného prostredia domácich, sondou do ich každodenných starostí a sociálneho pozadia. Vedutas (Veduty) je animácia z kresieb, v ktorých autorka zachytila svoje cestovanie po Mexiku.
Štefan Papčo vo svojich sochách a inštaláciách vychádza z osobných horolezeckých skúseností, v ktorých sa často ocitá v extrémnych, hraničných situáciách. V Bunkri predstavuje dve nové diela. Poklad na Plitvickom jazere je topografickým modelom chorvátskych Plitvických jazier, vytvoreným z použitých lezeckých lán a rozbitého skla, pričom reliéf krajiny je vymodelovaný lanami a naplnený rozbitým sklom. Druhé dielo Hľadač pokladov, figurálny portrét českého sólového horolezca Miroslava Šmída, ktorý zahynul pri jednom z výstupov, zobrazuje muža, ktorý dosiahol vrchol hory. Figúra je umiestnená na podstavci, ktorý je parafrázou diela Nekonečný stĺp od sochára rumunského pôvodu Constantina Brancusiho. Miera deformácie vychádza z fyzickej podstaty situácie a tým daného obmedzenia. Výstava v Nitrianskej galérii potrvá do konca januára.

Zdroj: TASR

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM