Učitelia internet spochybňujú
Chýbajúce učebnice na druhom stupni základných škôl najčastejšie nahrádza internet.
„Máme dve možnosti. Buď učitelia používajú staršie učebnice,
alebo čerpajú informácie z internetu. Väčšinou je to kombinácia obidvoch
možností,“ uviedla riaditeľka jednej zo základných škôl v okrese
Nitra. Problémom je podľa nej aj hodnovernosť informácií z internetu.//
„Sama mám skúsenosť s tým, že sa článok tváril ako odborný, no bol
plný nezmyslov. A nie som presvedčená, že učiteľ občas v dobrom úmysle
žiakom niečo podobné nenaservíruje. Najmä v predmetoch, kde učebnice nie
sú a spektrum tém je široké.“ Zároveň dodala: „Keby sa to
zobralo naozaj do dôsledkov, tak nás asi všetkých zavrú. Načierno
kopírujeme a sťahujeme texty či publikácie z internetu, veselo porušujeme
autorské práva. Inú možnosť však nemáme.“
Učitelia tvrdia, že súčasný školský systém je celý nedomyslený a
chaotický. „Podľa štátneho vzdelávacieho programu mám právo
30 percent učiva vypustiť, čiže závisí to od môjho úsudku, čo je
podstatné a čo nie. Ale podľa skúseností z minulých rokov si nedovolím
vypustiť nič, pretože neviem, či práve to vypustené učivo sa neobjaví
v monitore,“ uviedla učiteľka slovenského jazyka a literatúry
z nitrianskej základnej školy. Učiteľka občianskej náuky kritizuje okruhy
tém pre 7. a 8. ročníky, ktoré nemajú učebnice. „Učebnice pre
5. a 6. ročníky máme a sú veľmi dobré. Ďalšie už chýbajú, máme
však okruhy tém, ktoré máme prebrať. Napríklad téma príčiny a dôsledky
vojny, ktorú však žiaci preberajú na hodine dejepisu a venujú sa jej
niekoľko hodín.“ //Učitelia poukazujú aj na skutočnosť, že väčšina
tém, ktoré by mali so žiakmi na hodinách občianskej náuky prebrať, je
súčasťou učebných osnov aj na stredných školách.
TASR