Monika Földešiová Kultúra

Standing ovations na nitrianskom organovom festivale

„Je to fantastické, že tu v Nitre máme takýto festival a vstup je zdarma!“ - prehlásila po koncerte Elke Eckerstorfer z Rakúska v Evanjelickom kostole sv. Ducha v nedeľu 22. mája užasnutá poslucháčka Božena z Nitry.

Pán Jozef zažil standing ovations (neutíchajúci potlesk v stoji – pozn. red.) na koncerte vážnej hudby po prvý raz vo svojom živote. „Interpretka si ho právom zaslúžila. Vyčarila pre nás nezabudnuteľný večer a bohatý program,“ poznamenal. Štvrtý koncert medzinárodného organového festivalu Ars Organi Nitra 2011 príjemne potešil a umelecky obohatil aj viacerých skalných návštevníkov nitrianskych koncertov. Mladá, usmievavá Rakúšanka totiž skutočne v jeho závere zdvihla poslucháčov zo stoličiek.

Pre Nitru si pripravila pestrý a netradičný program, ušitý na technické a zvukové možnosti kráľovského nástroja u nitrianskych evanjelikov. Jej recitál otvorilo Prelúdium a fúga nemeckého barokového skladateľa N. Bruhnsa, ktorý pochádzal z hudobnej rodiny. „Jeho zázemie i talent ho predurčili na hudobnú dráhu. Študoval organ a kompozíciu u slávneho a najuznávanejšieho skladateľa 17. storočia D. Buxtehudeho, ktorého obdivoval i samotný J. S. Bach. Bruhnsove diela patria k najvýznamnejším skladbám severonemeckej organovej tradície,“ uviedla nás do problematiky umelecká riaditeľka a dramaturgička festivalu Mária Plšeková.

Elke Eckerstorfer potom otvorila partitúry starej a veľmi starej hudby. J. P. Sweelinck bol významnou osobnosťou, skladateľom, improvizátorom a organistom raného baroka. Jeho diela reprezentujú vyspelú holandskú techniku hry na klávesových nástrojoch. Holanďanova Echo fantázia bola postavená na princípe ozveny, ktorú na organe vyjadril striedaním manuálov a kontrastnej dynamiky. Starú rakúsku hudbu reprezentoval tanec Pergamasco z organovej tabulatúry z obdobia po roku 1600 z mesta Linz, ktoré je interpretkiným rodiskom.

„Srdce koncertu vytvorili diela nemeckých a rakúskych skladateľov – barokových D. Buxtehudeho a J. Pachelbela, raného romantika F. Mendelssohna-Bartholdyho a kľúčového Rakúšana pre hudbu 20. storočia J. Nepomuka Davida. Ich skladby spojil spoločný námet – Otčenáš, ktorý si na nebesiach. Tento chorál zaznel v rozličných spracovaniach a kompozičných štýloch v rozmedzí troch storočí,“ komentovala originálny výber programu protagonistky Mária Plšeková. Exkluzívnu možnosť nerušene sa započúvať do sakrálnych, meditatívnych melódií, vyjadrujúcich modlitbu modlitieb, si vychutnalo približne dvesto poslucháčov.

Po poslednej skladbe štvrtého koncertu festivalu Ars Organi Nitra 2011 v podobe efektného a bravúrneho opusu z pera organového génia J. S. Bacha – Prelúdia a fúgy D dur – sa moderným evanjelickým chrámom sv. Ducha rozoznel neutíchajúci potlesk. Diváci Elke Eckerstorfer nechceli pustiť. Najskôr nastalo standing ovations a potom dva prídavky sólistky.

Medzinárodný festival organovej hudby Ars Organi Nitra, ktorý sa teší stále väčšej obľube u účinkujúcich i publika, v poslednú májovú nedeľu uzavrie koncert zakladateľky podujatia Márie Plšekovej.** V Piaristickom kostole sv. Ladislava o 19,00 hodine **zaznejú francúzske organové diela z období od baroka po hudobnú modernu.

Silvia Struhárová

ars organi 2011
1
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM