Zima už klope na dvere: TOTO všetko je pripravené na boj so snehom na R1-tke pri Moravciach
Druhá polka novembra je tu. Zima už môže udrieť kedykoľvek, cestári sa tak musia pripraviť na náročné obdobie. Vedľa nášho mesta prechádza dôležitá dopravná tepna - rýchlostná cesta R1, ktorú dennodenne využívajú mnohí Zlatomoravčania. Ako je táto cesta pripravená na boj so snehom?
Zima sa pomaly ale isto blíži. Na nával prvého snehu sa pripravuje už aj najdôležitejšia dopravná tepna nášho okresu – rýchlostná cesta R1. „Príprava na zimu začína už na sklonku leta. Robili sme údržbu a servisné prehliadky všetkých mechanizmov, pripravovali sme objednávky dodávok posypovej soli, školili sme pracovníkov externej firmy, ktorí nám budú k dispozícii v prípade kalamitných stavov,“ informuje Robert Kišš zo spoločnosti Granvia Operation, ktorá zabezpečuje prevádzku a údržbu úseku R1 Nitra, západ – Tekovské Nemce.
Posypového materiálu bude dostatok
Režim zimnej údržby na spomínanom úseku diaľnice začína od prvého novembra a potrvá až do 31. marca nasledujúceho roku. Základom zimnej údržby je posypový materiál. Toho je pre úsek diaľnice pri našom meste pripravený dostatok. „V stredisku správy a údržby Selenec máme 2 silá, každé s kapacitou 180 ton soli. Okrem nich máme sklad voľne loženej soli s kapacitou 150 ton. Na odpočívadle Tekovské Nemce máme ďalšie silo s kapacitou 180 ton,“ informuje Kišš, podľa ktorého bude počas zimy v prípade potreby dovezená ďalšia soľ do 24 hodín od vydania objednávky.
„Máme tiež vlastnú výrobňu soľanky. Používame certifikovanú posypovú soľ schválenú obvodným úradom životného prostredia v Nitre. Nepoužívame inertné posypové materiály ako napr. drvený kameň,“ dodáva Kišš.
Technika je pripravená
Okrem posypového materiálu je pripravená už i technika. Podľa Roberta Kišša je pre úsek Nitra, západ – Tekovské Nemce celkovo k dispozícii 6 sypačov so snežnými pluhmi a 2 cisterny. Okrem toho je pripravené i multifunkčné vozidlo Unimog, na ktoré sa môže tiež osadiť snežný pluh.
„Na rizikové úseky – miesta, kde hrozí navievanie snehu na vozovku, v priebehu novembra osadíme snehové zábrany. Ich celková dĺžka je približne 6 km. Možno sa to zdá málo, ale popri ceste sú aj protihlukové steny v celkovej dĺžke viac ako 32 km, ktoré taktiež zabraňujú navievaniu snehu z okolitých polí na cestu,“ hovorí Kišš.
Vlastné meteostanice
Pre rýchly zásah cestárov využíva stredisko správy a údržby R1-tky, ktoré sa nachádza v Selenci, svoje vlastné centrum monitorovania dopravy, ktoré disponuje obrazom z 36 kamier. Tie pokrývajú všetky križovatky a potenciálne rizikové úseky.
„Okrem toho máme popri ceste 15 meteostaníc, ktoré nám poskytujú aktuálne namerané údaje ako teplota vzduchu, vozovky, rosný bod, sila a smer vetra a pod. V zimnom období veľmi pozorne sledujeme vývoj počasia, aby sme boli pripravení na zásah. Okrem vlastných meteostaníc využívame aj predpovede SHMÚ,“ vysvetľuje Kišš, podľa ktorého sa okrem toho na ceste pohybujú aj hliadkovacie dodávky. Tie fyzicky kontrolujú stav vozovky v jednotlivých častiach cesty.
Foto: Granvia Operation