Komunálne voľby

Majú transparentnú kampaň? TAKTO obstál Belica a jeho konkurenti!

Kampane kandidátov pred blížiacimi sa voľbami zaplavili ulice miest a obcí. Kto v hodnotení transparentnosti pohorel a kto dostal najlepšiu "známku"?

Ilustračný obrázok k článku Majú transparentnú kampaň? TAKTO obstál Belica a jeho konkurenti!
Zdroj: Facebook.com/Milan Uhrík • Republika , Mgr. art. Martin Kusenda , Facebook.com/Renáta Kolenčíková , TASR/Henrich Mišovič , Dnes24.sk

Transparentnosť prebiehajúcich predvolebných kampaní hodnotil Transparency International Slovensko (TIS). Skúmali kvalitu vykazovania kampaní na povinných transparentných účtoch, spôsob ich financovania, dodržiavanie základných zákonných náležitostí, ako aj to, či je zabezpečená minimálna informovanosť voličov o kandidátovi a jeho kampani.

„Zisťovanie ukázalo nízku mieru transparentnosti zápolenia politikov. Hodnotenie „Transparentná kampaň“ bolo udelené len jedenástim z celkovo 98 hodnotených kandidátov. Až tretina väčších kampaní je netransparentných, pri polovici prevládajú výhrady,“ konštatuje TIS.

TOP kampane

Najlepšie v hodnotení obstála nezávislá kandidátka na post primátorky Banskej Bystrice Diana Javorčíková, primátor hlavného mesta Matúš Vallo a vicežupan Banskobystrického kraja Ondrej Lunter.

Zelenú nálepku transparentnej kampane získali aj primátor Trnavy Peter Bročka (75,4%), kandidát na nitrianskeho župana Branislav Becík (75,4%), kandidátka na primátorku Prešova Zuzana Bednárová (75%), bratislavský župan Juraj Droba (74,1%), nitriansky primátor Marek Hattas (74,1%), žilinský primátor Peter Fiabáne (70,8%), kandidát na primátora Nitry Igor Kršiak (70,8%) a trenčiansky župan Jaroslav Baška (70%).

Čo taja?

Z predstaviteľov najvýznamnejších samospráv sú na opačnej strane prešovský župan Milan Majerský (25,9%), nitriansky župan Milan Belica (38,6%) a žilinská županka Erika Jurinová (39,3%), ktorých kampane boli vyhodnotené ako netransparentné.

„Kampane Majerského a Jurinovej nie sú viditeľné, nakoľko nemajú vlastné transparentné účty a na účtoch ich materských strán nemajú vyznačené výdavky. Majerského KDH, aj Jurinovej OĽaNO navyše kampaň zahmlilo súhrnnými platbami do mediálnych agentúr. Belica na svojom účte tají, čo si objednáva a komu za to platí,“ tvrdí Transparency.

Prečítajte si tiež

„Z nášho sumarizovania transparentných účtov vyplýva že, kandidáti na kampane pred spojenými voľbami minuli už minimálne 6,5 milióna eur, čo je pre ilustráciu tretina z celkových výdavkov politických strán v parlamentných voľbách 2020,“ konštatuje Transparency International Slovensko.

Hodnotenie transparentnosti kampaní podľa TIS

Župné voľby:

Meno kandidáta Hodnotenie + percentuálne skóre
Branislav Becík transparentná, 75,4 %
Martin Kusenda s výhradami, 68,3 %
Martina Holečková s výhradami, 61,7 %
Artur Bekmatov s výhradami, 60,7 %
Peter Pukan s výhradami, 42,9 %
Milan Belica netransparentná, 38,6 %
Milan Španír netransparentná, 30,2 %
Lukáš Kyselica netransparentná, 26,8 %
Tibor Csenger s výhradami, 53,3 %

Kampane Olivera Štaudnera a Renáty Kolenčíkovej hodnotené pre nedostatok dát neboli.

Ďalšie správy z domova i zo sveta nájdete aj na Dnes24, Facebooku a Instagrame.

Foto: ilustračné

Ďalšie aktuálne témy

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM