Veronika Zeiselová Šport

Železný muž zo Šale Ďuri (33): Na prvom triatlone sa tréner bál, že som sa utopil

Triatlon je veľmi náročný individuálny šport. Porozprávali sme sa o krásnych atlétkach, náročných súťažiach, ale aj o zábavnejších stránkach tohto športu so Šaľanom Ďurim.

Ilustračný obrázok k článku Železný muž zo Šale Ďuri (33): Na prvom triatlone sa tréner bál, že som sa utopil
Foto: Veronika Zeiselová / Zdroj: Dnes24.sk

Triatlon zahŕňa tri časti (plávanie, jazdu na bicykli a beh), ktoré športovec musí absolvovať v stanovenom poradí v tesnom slede. Jeho vznik sa u laikov spája s tradičnými testami prežitia, ktoré uskutočňovali americkí záchranári v 70. rokoch 20. storočia, ale v skutočnosti predchodcom triatlonu je francúzska súťaž Le trois sports, ktorý usporadúvali už v 20. rokoch 20. storočia. História vzniku najpopulárnejšieho triatlonu zvaného Ironman hovorí, že traja muži (námorník, plavec a bežec) sa nevedeli dohodnúť, ktorý z nich to má náročnejšie a ktorý je „lepší“, tak zorganizovali súťaž na Havaji v roku 1978, kde spojili všetky tri disciplíny (3,8 km plávania, 180 km na bicykli, 42,2 km behu).

Na úvod prezraď našim čitateľom, ako si sa k tomuto netradičnému športu dostal?

Kríza stredného veku :-) Bol som v životnej etape, kedy som mal na výber dve možnosti. Buď sa dám na pitie, alebo so svojím životom niečo urobím. Potreboval som koníčka, moji rovesníci už majú deti a založené rodiny, ja cestujem a užívam si život šťastne slobodných.

Vysvetli našim čitateľom, aké je rozdelenie triatlonu?

Šprinty sú ideálne pre mladých ľudí, pretože je to veľmi rýchle, nejde o vytrvalosť. Krátky, ten olympijský, je vhodný pre ľudí vo veku 20 – 25 rokov. Pre mňa nie sú šprinty, lebo skočím do vody, a keď z nej leziem, ešte nie som rozohriaty. Sezónu sme začínali šprintom na Slovensku – City Triathlon na Kuchajde, tento rok sa však nekoná. Na olympijské triatlony chodím do Rakúska – do Viedne a Wolfgangsee. Moje najobľúbenejšie sú stredné triatlony, čo je vlastne šesť hodín úžasného pohybu. Skočím do vody, pobijeme sa, zamyslenie nad tým, prečo to zase robím, nadávam na „prsíčkárov“, po polhodine vyplávam, nasledujú tri hodiny bicyklovania a užívania si pohľadu na okolité prostredie, potom hodina a trištvrte behania, kedy si najviac užijem podpory publika, ktoré vykrikuje a povzbudzuje, a ja si už v myšlienkach predstavujem cieľ a sprchu.

Preteky Plávanie Cyklistika Beh
Šprint triatlon 750 m 20 km 5 km
Krátky (olympijský) triatlon 1,5 km 40 km 10 km
Stredný triatlon 1,9 km 90 km 21 km
Ironman 3,8 km 180 km 42,2 km (maratón)

Ako dlho sa venuješ triatlonu?

Tento rok to bude tretia sezóna.

Nikdy ťa nebavila „posilka“? Alebo si absolvoval aj takéto obdobie a našiel si hlbší zmysel v triatlone?

Nikdy predtým som necvičil, nechodil do posilňovne. Trochu som bicykloval a behal. Doteraz nechodím dvíhať činky.

Čo bolo v začiatkoch pre teba najťažšie?

Musel som sa naučiť plávať, myslel som si, že viem, ale tréner ma vyviedol z omylu. Nejazdil som nikdy predtým na cestnom bicykli resp. na časovke (pozn. bicykel na súťaže). Najťažšie však bolo skočiť do vody, keď vonku je 14°C a voda má 16°C. Najprv som sa prihlásil na Beh mieru v Galante, keď som vedel, že mám o mesiac ísť na City Triathlon. Práve na tom behu som spoznal svojho trénera Marcela Mika, ktorý sa venuje terénnemu triatlonu. Za mesiac ma musel naučiť plávať a vysvetliť, ako sa bicykluje na cestnom bicykli. Musel som si kúpiť neoprén, bicykel, tenisky, tretry, celotelové plavky a iné veci potrebné k triatlonu. Na prvom triatlone mal Marcel strach, že som sa utopil, lebo ma nevidel vybehnúť z vody. :-)

Aké sú tvoje doterajšie najväčšie úspechy?

Prežil som s úsmevom. Tí, čo to nikdy neskúsili, nám hovoria, že triatlon je pre tých, čo nič nevedia poriadne. Nevieme poriadne plávať, behať ani bicyklovať. My si hovoríme, že je to radosť zo športu, z veľa, veľa športu. A pre ženatých skvelá výhovorka, aby opustili manželky a šli trénovať. Medzi triatlonistami sa hovorí vtip, že ten, ktorý má šťastné manželstvo, málo trénuje.

Máš silnejšie a slabšie stránky? Napr. niekto pomalšie behá, ale rýchlejšie pláva, a tak kompenzuje „časy“ počas pretekov. Ako je to u teba? Máš niečo radšej ako iné?

Bojím sa zjazdov na bicykli. Nikdy som nespadol na ceste a veľmi sa toho bojím. Som dobrý v jazde na bicykli do kopca, mám výdrž a som obstojný v behu.

Prečo máš rád triatlon?

Krásne ženské. Šesť hodín v celotelových plavkách. Kto videl bežkyne, vie o čom hovorím. Na tréningoch si resetujem hlavu z práce a mám rád tú bolesť z únavy, lebo mi povie, že som si niečo odmakal.

Tvoj tréningový režim je veľmi prísny? Ako vyzerá tvoj bežný deň/týždeň?

Mám jeden deň voľna v týždni. Bol som k tomu donútený trénerom. V pondelok a stredu mám funkčný tréning, trikrát alebo štyrikrát týždenne plávam, cez víkend mám bicykel 100 – 200 km, čo je podľa môjho trénera strašne málo a beh nejako zvlášť nepočítam, je to pre mňa skôr koníček až na intervalové tréningy.

Nie je to veľmi náročné na čas?

Behať sa dá skoro ráno pred prácou. 10 kilometrov za hodinku odbehne každý, plávať chodím večer po práci, cez víkend má skoro každý voľno a ženatí si ho urobia, takže bicyklovať sa dá počas víkendu. Ľudia si myslia, že mám strašne veľa voľného času a vyhovárajú sa, že aj oni by športovali, keby mali toľko voľného času, ale… Keď niekto chce, čas si nájde.

Ako oddychuješ / regeneruješ?

Neviem regenerovať a oddychovať. Do wellnessu ma nikto nedostane, na masáž idem obvykle až, keď je neskoro. Nedokážem si predstaviť iba tak niekde ležať a viem, že by som občas aj mal. Regenerácia je aj výklus.

Ako sa odlišuje zimná a letná príprava?

Je rozdiel iba v bicyklovaní. Dá sa vymeniť za bežky, ale v zime ho ja mením za funkčný tréning. Behať sa behá a aj plávať sa dá. Údajne sa v zime oddychuje, ale pre mňa je to iba o odloženom bicykli.

Ako sa treba prispôsobiť tomuto športu? Napríklad stravovanie?

Stravujem sa zdravo – cestoviny, kuracie mäso, jogurty, vločky, banány a veľa čokolády.

Prečo veľa čokolády?

Je to chutný a dostupný zdroj energie. Samozrejme, mám na mysli tmavú, pravú čokoládu a nie mliečnu.

Aké súťaže ťa čakajú najbližšie?

Najbližšie je to City Triathlon vo Viedni, potom Slovakman 113 v Bátovciach (slovenský pol Ironman), nasleduje Oravaman, pražský pol Ironman a na konci sezóny pôjdem na celého Ironmana do Španielska alebo Rakúska. Vrcholom mojej sezóny teda bude celý Ironman a Oravaman v Zuberci s prevýšením 3300 m.

Aký je tvoj najväčší sen v rámci športu? Zúčastniť sa originál havajského Ironmana?

Ísť sa pozrieť? Jasné. :-) Ale dostať sa tam je pre mňa nereálne.

Prečo?

Lebo pred tým som nešportoval. Originálni Ironmani dosahujú časy, ktorým sa ja nepribližujem.

Ako je to so zraneniami? Platí staré známe „športom k trvalej invalidite“?

Nieee! Pokiaľ sa aj regeneruje. Ale ja už som prvý rok mal zlomeninu nohy z nadmerného behania, presilené chodidlo druhý rok, narazené rebrá z pádu z bicykla minulý rok, ale čo sa týka zdravia, posilňuje to. Otužujem sa, behám v zime, plávam v 16-stupňovej vode v neopréne, nebývam chorý.

Ako je to počas súťaže? Ješ alebo piješ nejaké špeciálne nápoje?

Na raňajky jem štandardné veci – nutellovú žemľu, veľa kávy, banán. Priamo pred skočením do vody vypijem asi liter a pol vody, potom sa dvakrát počúram do neoprénu počas plávania :-), dôležité je pri tom správne načasovanie, keď sa potrebujete zahriať. Po odplávaní v depe pred bicyklovaním vypijem pol litra vody, energetický gél. Na bicykli vypijem tak štyri litre vody alebo iontového nápoja, jem energetické tyčinky alebo gély. Pri behu pijeme vodu, ionťáky, coca colu a jeme banány alebo melón. A večer po pretekoch nás čaká pasta party.

Čo je to pasta party?

Príjemné posedenie s preživšími športovcami, kedy zjeme kopec cestovín, pizze, trhanca či kuracieho mäsa. Na Orave máme hafirovicu, čo je vlastne griotka z čučoriedok.

Kde sa objavia tretry, keď vylezieš z vody? Nestáva sa, že niekto zoberie tvoje a ty musíš potom bicyklovať v cudzích? :D Alebo bicykel? Každý má ten svoj? Nezamenia sa?

V depe má každý svoje miestečko, svoju bedničku s menom / číslom, v ktorej máme pripravené tretry na bicykel, odložíme použitý neoprén a rovnako tam máme pripravené tenisky na beh. Samozrejme, každý behá vo svojich teniskách, bicykluje vo svojich tretrách. Triatlon je veľmi veselý šport, preto sú aj tretry veľmi farebné.

Kde berieš motiváciu počas súťaže? Zvykneš pri behu napríklad počúvať obľúbenú hudbu alebo si predstavuješ cieľovú rovinku a oddych v nej?

Pri súťažiach sú zakázané všetky mp3 prehrávače, čokoľvek, čo by mohlo motivovať. Je to na každom z nás, aby sme to zvládli. Všetci máme rovnaké podmienky. Motivuje ma dosiahnutie cieľa, keď zleziem z bicykla, už viem, že do cieľa dobehnem. Teším sa vždy na pasta party. Na súťažiach je príjemná atmosféra medzi samotnými súťažiacimi, ale dôležití sú diváci, ktorí povzbudzujú.

Potrebuješ nejaké špeciálne vybavenie na triatlon? Existujú nejaké pomôcky, ktorými si to môžeš akosi uľahčiť? Je to finančne náročný šport?

Plavecký neoprén, špeciálny bicykel, veľa párov tenisiek – tenisky majú životnosť tak dvetisíc kilometrov a tie pretekárske ešte menšiu, k tomu sa pridávajú štartovné poplatky, ubytovanie a cestovanie. Nie je to určite lacný šport.

Máš sponzorov alebo si to hradíš sám?

Sponzoruje ma moja firma.

Kde v Šali a blízkom okolí sa dá dobre trénovať? Ktoré lokality odporúčaš?

Plávať chodím na plaváreň v Dusle a od apríla plávam na Kaskádach, behám Šaľa – priehrada a naspäť, čo sa týka bicykla, je to tu veľmi ťažké kvôli premávke. Keď mám ísť bicyklovať, odveziem sa autom kus ďalej, kde nie je taká šialená premávka.

Čo by si poradil začiatočníkom? Môže sa tomuto športu venovať hocikto?

Áno, kto má rád pohyb, bolesť, pot a nevadia mu oholené nohy. Tento šport netreba brať tak vážne. Ja som najšťastnejší, keď do cieľa prídem s úsmevom.

Foto: osobný archív

Železný muž zo Šale Ďuri (33): Je to radosť z pohybu, ale aj drina, pot a oholen
15
Galéria
Foto: Veronika Zeiselová / Zdroj: Dnes24.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM