Nepodliehajte tlaku pri nakupovaní darčekov
Ľudia by pred vianočnými sviatkami nemali podliehať mediálnym ani obchodným tlakom, ktoré ich nútia nakupovať viac ako treba.
„Jednoducho kupovať v istej miere a len to, čo potrebujem,“ odporúča
sociologička Sylvia Porubänová. Pri zháňaní vianočných darčekov podľa
nej treba zvážiť, aké dôsledky bude mať výdaj financií na rodinný
rozpočet, či napríklad nehrozí zadlženie. Vyvarovať sa treba najmä
hromadeniu nepotrebných vecí.
„Čaro Vianoc je natoľko silné, že ľudia podliehajú tlakom
chtiac-nechtiac. Niekto vo väčšej miere, niekto v menšej.“ Tradične
však býva, že vianočný typ nákupu nikdy nie je strohý ani
racionálny.
Aj mimo Vianoc podľa sociologičky útočia na peňaženky ľudí mnohé akcie,
ponuky či tlaky predajcov. „Pred Vianocami sme akoby povinní, máme pocit,
že treba nakupovať a znášať veci.“
Sociologička varuje aj pred prehnaným nakupovaním vianočných prekvapení
pre deti. Ratolesti najľahšie podliehajú tlaku z početných reklám.
„Tomu musíte odolávať dvakrát, deti okamžite podliehajú, keď niečo
vidia v reklame,“ hovorí Porubänová. Podľa nej ide až o zneužívanie
detí, ktoré ešte nemajú vlastnú právnu subjektivitu ani vôľu rozoznať,
že sú obeťami obchodníkov.
Rodinám by mohla pred Vianocami pomôcť diskusia, ktorá podľa sociologičky
určite v mnohých prípadoch prebieha. „Je to dané možno finančným
limitom,“ zdôvodnila.
Aj v rodinách, ktoré by si mohli dovoliť peňaženky otvoriť viac, podľa
nej existuje snaha obmedziť materiálne darčeky. Porubänová odporúča
namiesto hmotných potešení aj alternatívne trávenie sviatočných chvíľ
či stanovenie finančného limitu na dary, ktorý by bol „výsostne
symbolický“.
Zdroj: TASR