Rôzne

Mediátorka Ildikó Veronika Regendová zo Šale: Niekedy si len stačí vypočuť ľudí

Ak máte občasné problémy, pomôže osobná analýza. Ak sa však chcete naozaj pohnúť z miesta a to, čo Vás trápi chcete vyriešiť, pomôže Vám mediátorka.

Ilustračný obrázok k článku Mediátorka Ildikó Veronika Regendová zo Šale:  Niekedy si len stačí vypočuť ľudí
Zdroj: Archív I.Veroniky Regendovej

Kto vlastne je mediátor a čo od neho môžete očakávať? Všetko sa dozviete v nasledujúcich riadkoch. Ponúkame Vám rozhovor s odborníčkou zo Šale, Certifikovanou mediátorkou Ministerstva spravodlivosti Ildikó Veronikou Regendovou.

Pani Regendová, povedzte nám, prosím, čo vlastne mediátorstvo je?

„V súčasnosti zákon hovorí, že "mediátor je fyzická osoba zapísaná v registri mediátorov, na ktorej sa osoby zúčastnené na mediácii dohodli“. Laicky možno povedať, že mediátor je nestranná osoba, ktorá pomáha stranám riešiť ich spor. Veľakrát mediátor slúži ako akýsi komunikačný most. Nie je neobvyklé, že pri naštrbených vzťahoch je pre strany sporu komunikácia náročná a nevedia nájsť spoločnú reč. Pri takýchto vyhrotených emóciách je príchod novej nezaujatej osoby v podobe mediátora nádejou na konštruktívne riešenie sporu. Mediátor sa snaží pochopiť stanoviská oboch strán, ako nazerajú na konflikt, aké emócie prežívajú. Pomáha stranám pochopiť a objasniť ich vzájomné potreby a záujmy a vedie ich k tomu, aby sa navzájom počúvali a odovzdávali si potrebné informácie. Výsledkom takýchto mediačných stretnutí je spísanie dohody, ktorá je v súlade s požiadavkami oboch strán.“

Čo Vás oslovilo stať sa mediátorkou?

„Ľudia sa ma zvyknú často pýtať, prečo som sa rozhodla práve pre mediáciu (hlavne, ak je to u nás zatiaľ pomerne menej známa oblasť). Nuž, v skratke asi pre toto: Nikdy som nebola technický typ, s matematikou a fyzikou som sa nikdy nejako zvlášť nekamarátila. Vždy som inklinovala skôr k humánnejším smerom. Považujem sa za človeka s rozvinutým sociálnym  cítením, vysokou mierou empatie a snahou pomáhať. Takže pri výbere vysokej školy som mala jasnú voľbu. Po jej úspešnom skončení som zvažovala a čo teraz? Voľba padla jednoznačne na Mediáciu. Princíp mediácie, všetky jej výhody, systém fungovania,  jej jednoduchosť, prehľadnosť, dostupnosť, efektivita, spôsob a jej využitie v praxi a všetky možnosti, ktoré ponúka, sa mi zdali ako ten správny smer. Veľa ľudí má nejaký spor, ale sami ho nedokážu vyriešiť. Niektorí ľudia hneď* utekajú* na súd a snažia sa svoje spory riešiť súdnou cestou.  Ja osobne si myslím, že v každom možnom prípade, spore by ľudia mali skúsiť najprv mediáciu. Pre mňa osobne je to  blízka oblasť, mediáciu považujem za veľmi perspektívnu voľbu, ktorá má veľký potenciál a ktorú ľudia budú čoraz častejšie vyhľadávať pri riešení sporov. Budem rada, ak im pri riešení ich konfliktov ako mediátor budem môcť efektívne pomôcť nájsť vhodné riešenie a svojou troškou zároveň prispieť k portfóliu služieb v našom regióne.“  

Ako dlho sa p­raxi venujete?

„Osvedčenie mediátora som získala pred 3 rokmi, pričom mediácii sa aktívne venujem druhý rok. Za ten čas som mala možnosť riešiť spory a konflikty zo všetkých oblastí civilného práva. Niektoré prípady boli jednoduchšie, niektoré boli náročnejšie. Niektoré prípady mi na dlho utkveli v pamäti a budem si ich pamätať ešte dlho. Pre mňa osobne výkon činnosti ako mediátora nie je práca, do ktorej ráno prídete a popoludní odídete. Je to určitý spôsob života, je to o hľadaní a nachádzaní možností riešenie aj mimo kancelárie. Mojim heslom je srdcom mediátor.  Som komunikatívny typ a vždy som sa rada stretávala s ľuďmi. V rámci mojej profesie mám možnosť spolupracovať s rôznymi typmi ľudí, tiež rôznych spoločností a organizácií, doktorov, konateľov firiem, cez manželov, rodičov, kolegov, zamestnávateľov, až po mamičky na materskej alebo ľudí na dôchodku.“

Čo Vás na tej­to práci teší?

„Čo ma na tejto práci teší najviac? Okrem možnosti stretnúť zaujímavých ľudí, je to určite pomoc, ktorú im viem poskytnúť. Niekedy len stačí vypočuť si ľudí, pochopiť ich nazeranie na spor a dopriať im možnosť vyrozprávať sa. Keď potom ľudia odchádzajú spokojní a vďační za pomoc, je to pre mňa radosť, že moja činnos­ť má zmysel.“

Aké služby po­núkate v tejto o­blasti?

„V rámci mojej mediačnej kancelárie je možné riešiť spory zo všetkých oblastí civilného práva, čiže spory občianske, rodinné, pracovné aj obchodné. Môžeme sem zaradiť napr.:  vypori­adanie BSM po rozvode, rôzne susedské spory, majetkové spory, spory vznikajúce v školskom prostredí, poškodzovanie dobrého mena, spotrebiteľské spory, taktiež otázku výživného, medzigeneračné problémy v rodine, spory ohľadom rozvodových a porozvodových vzťahov, úprava práv a povinností medzi rodičmi a deťmi, striedavá starostlivosť, rôzne iné manželské spory, taktiež spory v pracovnom kolektíve, medzi nadriadeným a podriadeným, diskriminácia na pracovisku, spory o náhradu škody, náhradu mzdy, omeškanie mzdy, ukončenie pracovného pomeru, odstupné, ale tiež dodávateľsko-odberateľské spory, nedodržanie zmlúv, omeškanie tovaru, pohľadávky, záväzky, a podstate vi­ac a viac iných spo­rov…“

  Prečo je vhod­né využiť Vaše služ­by?

"Pri súčasnom stave v súdnictve, keď priemerná dĺžka súdneho konania v občianskoprávnych veciach trvá v priemere 12 –15 mesiacov, sa priam žiada alternatívnej zmeny, akou je Mediácia.  Mediácia má veľké množstvo výhod, konkrétne: vyššia pravdepodobnosť uzavretia dohody a ukon­čenia sporu

  • rýchlosť, promptnosť a flexibilita ri­ešenia sporov sa pri mediácii skracuje na dni, pri zložitejších prípadoch na týždne, občas na mesiace, pričom spor sa môže riešiť prakticky okamžite
  • mediáciu možno použiť v ktorejkoľvek fáze súdneho sporu i po začiatku súdneho konania, pričom, ak sa mediáciou dospeje k dohode pred či v priebehu súdneho pojednávania alebo v zmierovacom konaní, vráti sa účastníkom stanovená percentuálna čiastka zaplateného poplatku súdu

- výslednú mediačnú dohodu schvaľujú iba strany sporu, nie je im nanútená autoritou

  • finančné náklady na mediáciu sú nižšie, v porovnaní s finančnými nákladmi vynaloženými pri súdnych konaniach a poplatkoch za právne služby
  • dobrovoľnosť, na strany nie je vyvíjaný žiadny nátlak a nemôžu byť k mediácii nútení
  • emócie, obzvlášť tie negatívne, sa redukujú na oboch stranách a pomáhajú prekonať krízu vo vzťahu a pokračovať vo vzájomnej kooperácii
  • rovnoprávnosť strán pri mediácii zaručuje, že nikto nevystupuje v pozícii nadradeného alebo podradeného, sporiace sa strany sú si rovnocenné
  • neverejnosť me­diácie zaručuje, že sa na nej zúčastňujú len tí, ktorých sa spor bezprostredne týka a uskutočňuje sa bez verejných pojednávaní
  • výsledná mediačná dohoda môže byť spísaná vo forme notárskej zápisnice alebo môže byť schválená ako zmier pred súdom alebo rozhodcovským orgánom

S čím sa najviac stretávate, o aké druhy – mediačné služby je u Vás najväčší záujem?

„Najčastejšie riešim prípady z oblasti rodinných a občianskych sporov – úpravu práv a povinností rodičov, výživné, vyporiadanie BSM, susedské spory, rôzne spory finančného charakteru z rôznych oblastí, taktiež v poslednom čase sú to spotrebiteľské spory …“

Kde Vás môžu p­otenciálni kli­enti nájsť a v a­kých termínoch?

„Klienti ma cez týždeň môžu nájsť na Hlavnej ulici v budove Allianz na 2. poschodí a tiež každú stredu na Mestskom úrade v Šali vždy od 13.00 hod na 1. poschodí. V prípade záujmu ma môžu tiež kontaktovať na telefónom čísle 0944/369 517, prípadne e-mailom“: info@mediatorsala.sk

Informácie o samotnej mediácii nájdu aj na mojej web stránke www.mediatorsala.sk

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM