Učiteľka novozámockej základnej školy na rovinu: Mária nám prezradila, ako skutočne vyzerá práca pedagóga
Práca učiteľa je skutočne poslaním? Nesúhlasíte? Pozrite sa ako to je v skutočnosti. Každodenné problémy učiteľa nám priblížila jedna z ich radov...
Jedna z mnohých, ktorí vyjadrili svoj názor na protestnom zhromaždení je aj Mária Muránska. Je učiteľkou v Základnej škole Hradná, kde učí už šiesty rok. Predtým učila na dvoch gymnáziách. Vyučuje slovenský jazyk, hudobnú výchovu, je triednou učiteľkou 9.A a vedúcou predmetovej komisie. Bola ochotná porozprávať sa s nami o každodenných problémoch učiteľa. „Situácia, ktorá momentálne v školách je, je kritická. Nejde len o platy učiteľov, ktoré sú také, aké sú, a vôbec nie sú také, ako ich predkladajú z parlamentu," začala.
„Chcela by som poukázať na veci, ktoré učitelia robia, a mnoho ľudí si ich neuvedomuje. Práca triedneho učiteľa spočíva nielen vo vzdelávaní mládeže, ale ide aj o ich výchovu, ich nasmerovanie do života, o upravovanie niektorých ich životných hodnôt," vysvetľuje.
Je práca učiteľa skutočne poslaním?
„Myslím, že áno. Žiaci, ktorí majú priemerné, alebo dokonca podpriemerné vzdelávacie výsledky, sú tými, ktorí sú často stredobodom nášho záujmu, pretože potrebujú podporu, ktorú možno nenachádzajú doma. Triedny učiteľ nie je len učiteľom, ale zároveň niekedy supluje rodiča v škole. Snažíme sa správne nasmerovať takéto dieťa a poslať ho do života vybavené všetkým , čo si myslíme, že bude potrebovať.“
„Naším poslaním je podporovať jeho individualitu, pretože každý mladý človek môže byť pre svet dôležitý v niečom inom.“
V prípade učiteľov ide skutočne o poslanie a nie prácu striktne ohraničenou pracovnou dobou. „Keby sme to brali ako prácu, tak by to bolo naozaj tak ako sa to hovorí, medzi verejnosťou, že si odučíme svojich 6–7 hodín denne a ideme domov," hovorí a ako dodáva, že bohužiaľ aj toto je veľmi skreslená informácia.
„Naša práca určite nekončí tým, že odučíme. Pokračuje prípravami na ďalší deň, opravami písomiek, či pohovormi s rodičmi. S rodičmi sa častokrát rozprávame úplne mimo svojho pracovného času, pretože v tom čase, keď sme v práci my, sú v práci aj oni. Sme im k dispozícii do neskorého večera, dokonca sme im k dispozícii počas soboty a nedele,“ aj toto je fakt, ktorý mnohým ľuďom uniká. Veľakrát je to práca aj na úkor rodiny.„Domov prídeme vyžmýkaní a vysilení a už nedokážeme riešiť problémy našich detí.“
Problémom sú aj prázdniny
Myslíte si, že učiteľom je dobre, lebo majú prázdniny vtedy keď vaše ratolesti? „Aj s prázdninami je to inak. Rodičia si myslia, že učiteľ má prázdniny spolu so žiakmi – aj toto je skreslený pohľad." Prázdniny sú pokryté čerpaním dovolenky či náhradného voľna. Učiteľ prichádza aj o všetky výhody lacnejších dovoleniek. „Mimo sezóny nemáme možnosť zobrať si dovolenku, pretože sa venujeme deťom v školách.“
Riešia aj veci s deťmi, ktoré majú problémy s učením či správaním. Nezabúda sa ani na vzťahy medzi deťmi. „Nie je to vôbec jednoduché. Sami dospelí vedieť, aké je to ťažké fungovať v práci ako jeden kolektív. A my presne toto učíme naše deti. Vedieť si pomôcť, naučiť sa robiť kompromisy, byť empatický, vedieť rešpektovať iného a naučiť sa riešiť problémy.“
Verejnosť nevie ani o práci s dokumentáciou. Okrem bežnej školskej dokumentácie participuje podľa jej slov, triedny učiteľ i na spracovávaní podkladov pre ďalšie inštitúcie, napr. UPSVAR, školské poradenské zariadenia (CPPPaP, CŠPP).
Skresľujúce fakty
„Množstvo informácií, ktoré verejnosť dostáva od našich najvyšších predstaviteľov, sú bohužiaľ veľmi skreslené. Mám taký pocit, že aj náš pán minister má veľmi nepresné informácie o tom, ako fungujú slovenské školy.“ Čo sa týka možnosti privyrábať si pri učiteľskom povolaní, je to časovo nemožné.
„Ja som učiteľka, ktorá za svoju prácu dostáva plat okolo 650 euro v čistom," prezradila.
"Mám prvú atestačnú skúšku a uvedomujem si, že množstvo zamestnancov je na tom platovo ešte oveľa horšie, nehovorím o začínajúcich učiteľoch. Zostáva mi už len posledná možnosť – urobiť si druhú kvalifikačnú skúšku, čím si ale výrazne svoj príjem nezvýšim. A čo už majú robiť nepedagogickí pracovníci, bez ktorých by chod školy nebol možný?“
Jednou z požiadaviek štrajkujúcich je upraviť i systém vzdelávania a získavania kreditov. „Častokrát navštevujeme školenia len kvôli počtu kreditov . (Česť výnimkám!) Pritom pre nás je možno oveľa užitočnejšie samoštúdium v konkrétnych pedagogických a odborných otázkach. Miesto sústavného naháňania kreditov by bolo možno vhodnejšie vypracovať systém pravidelného prehodnocovania pedag. úspechov a zručností učiteľov.“
Nevyhovujúce je podľa nej aj vybavenie škôl. „V našej škole vedeniu veľmi záleží na tom, aby sme mali všetko, čo na potrebujeme. Vďaka rôznym projektom, do ktorých sa zapájame, máme slušne vybavenú školu. Napriek tomu nevyhnutne potrebujeme pomoc našich rodičov, ktorí platia dobrovoľný rodičovský príspevok, pretože si uvedomujú, že v škole je ešte stále obrovské množstvo potrebných vecí, ktoré by ich deti, naši žiaci, bez ich pomoci jednoducho nemali." Žiaci by mali dostávať učebnice zdarma tak ako v minulosti, ale ani tomu tak nie je.
„Je nespočetne veľa problémov, pri riešení ktorých rezort školstva zlyháva, alebo sa dokonca tvári, že neexistujú. Pritom ide o základné potreby a požiadavky,“ dodala.
Môže vás zaujímať: