Anton Hrachovský Samospráva

Chýbajú tisíce stojísk! Parkovací systém rozdeľuje zástupcov mesta

Radnica predložila návrh nového parkovania na sídliskách. Časť poslancov s ním nesúhlasila. Aké sú možnosti nášho mesta?

Ilustračný obrázok k článku Chýbajú tisíce stojísk! Parkovací systém rozdeľuje zástupcov mesta
Foto: Anton Hrachovský

Parkovanie je už roky jednou z najpálčivejších tém v Nových Zámkoch. Áut je priveľa, parkovísk je málo a parkovací dom zjavne v nedohľadne. Medzitým vyplával na povrch problém s prideľovaním parkovacích miest, ktorý dospel až do odstraňovania vyhradených parkovacích miest na sídliskách.

Regulované a rezidentské parkovanie. To sú dva pojmy, ktoré sa najčastejšie skloňujú pri téme parkovacej politiky v Nových Zámkoch. Radnica v uplynulých týždňoch predostrela návrh 1. etapy novej parkovacej politiky. Poslanci ho neschválili.

O čo v ňom išlo a prečo nebol schválený?

Návrh mesta

V priebehu februára radnica odprezentovala nový návrh riešenia parkovania.

Parkovacie lokality majú byť rozdelené do úsekov. Na každom z úsekov by mal byť vyznačený blok parkovacích miest, ktoré by boli rezervované pre tých, ktorí si ich predplatia. Má ísť o maximálne 50 % parkovacích miest (vrátane miest pre ZŤP) z konkrétneho ú­seku.

Auto, na ktoré bude vydaná parkovacia karta pre daný parkovací blok, bude môcť stáť na ktoromkoľvek voľnom mieste v tomto bloku. Navrhnuté parkovanie má byť časovo vymedzené od 16:00 do 8:00 (v pracovné dni), počas víkendov a sviatkov na celých 24 hodín.

Mimo tohto času by mohlo v boxoch s regulovaným parkovaním zastaviť a stáť akékoľvek vozidlo.

Chýbajú tisícky miest

K návrhu radnice sa vyjadril aj Peter Morvay z Odboru komunálnych služieb. „Doprava podľa mňa nie z tých oblastí, kde úplne funguje názor občanov. Vždy bude časť občanov ´proti´ a časť ´za´,“ argumentuje Morvay s tým, že zavedením regulovaného parkovania by sa mohlo mesto pripraviť na ďalšie kroky vedúce k rezidentské­mu typu.

O regulované parkovanie podľa neho nebude taký záujem ako o donedávna predplácané miesta. Okolo 1000 miest na sídliskách bolo podľa Morvaya doteraz vyhradených za poplatok.

Vo vybraných uliciach Zámkov chýba podľa Morvaya zhruba 3000 parkovacích miest. „Neprijatie tohto návrhu bude osudovou chybou mesta. Myslím si, že nič lepšie už nikto nevymyslí,“ dodal zástupca radnice.

Ako ďalej?

Kým časť poslancov je za návrh radnice regulovaného parkovania, druhá časť poslancov sa skôr prikláňa k rezidentskému.

„Ako mesto i obyvatelia by sme mali byť odvážnejší. Očakávať viac ako je minimum. Nemôžme dovoliť zakonzervovať ten stav, ktorý tu je. Musíme si uvedomiť, že mesto nie sú len autá. Sú tu aj ľudia, ktorí majú svoje potreby. Treba si povedať limity, ktoré máme a pokúsiť sa naplniť očakávania ľudí. Hlavne sa ich musíme spýtať, čo by chceli. Peniaze, ktoré sa vybrali z parkovania, nech sa použijú na parkovanie. Budovaniu parkovacích domov sa nevyhneme a musíme sa pokúsiť vyriešiť problém, ktorý vyzerá ako neriešiteľný,“ uviedol poslanec Ivan Katona.

„Na jeden byt by malo pripadať jedno parkovacie miesto. Cieľom mesta nemá byť dať miesto pred domom všetkým autám. Treba sa prispôsobiť fyzickým možnostiam mesta,“ dodal Katona.

Tým, čo vlastnia viac áut treba podľa neho umožniť stáť na odstavných parkoviskách alebo v parkovacích domoch.

Niektorým poslancom chýbajú v návrhu radnice relevantné vstupné údaje a koncepcia.

„Chýbajú nám základné dáta, od ktorých sa potrebujeme odraziť, aby sme vôbec začali niečo tvoriť. Potrebujeme poznať počet bytov, počet áut. Musíme presne vymedziť lokality, v ktorých chceme to parkovanie riešiť. Potrebujeme jedno poriadne VZN, ktoré bude zastrešovať parkovanie na sídliskách aj v centre mesta. Chýba nám výhľadová štúdia, kde a koľko parkovacích miest treba dostavať, koľko to bude stáť. Ľudia by mali mať miesto na jedno vozidlo v rozumnej vzdialenosti od bydliska. Návrh mesta je podľa mňa odfláknutý, nemôžeme fungovať systémom pokus-omyl“ uviedla poslankyňa Eva Polerecká. Dodala, že z údajov radnice nie je jasné, aké autá boli do štatistiky započítané.

Z druhej strany

Opačného názoru je poslanec Štefan Danis, podľa ktorého je návrh radnice aplikovateľný, postupne by sa dolaďoval a mohol by byť začiatkom riešenia situácie.

„Nemáme veľa času, lebo ľudia si žiadajú riešenie. Nemáme ani dostatok financií, aby sme spustili zónové parkovanie a ani ďalšie plochy, kde by sa dali dobudovať chýbajúce parkovacie miesta“ povedal Danis. Navyše by podľa neho táto 1. etapa stála minimálne náklady.

Podľa primátora Kleina rezidentské parkovanie v Zámkoch v podstate roky fungovalo. „Parkovacie miesta sa vydávali len tým osobám, ktoré mali trvalý pobyt v konkrétnej lokalite. Čo môže byť relevantnejšie, než ako vydávať parkovacie miesto na trvalé bydlisko?“ narážal Klein na fakt, že donedávna fungoval systém predplácania parkovacích miest na základe trvalého bydliska.

Fond mobility

Mesto aj radnica sa zhodli, že zriadiť tzv. fond mobility je dobrý nápad.

Navrhol ho poslanec Peter Podbehlý. O jeho oprávnenosti by mala podľa neho prípadne rozhodnúť prokurátorka, ktorá má pod dohľadom rozhodnutia zastupiteľstva.

Plynuli by doň prostriedky získané z parkovania a použité by boli na jeho ďalší rozvoj ako aj na rozvoj cyklodopravy.

Sledujte nás aj na Facebooku a Instagrame a nenechajte si ujsť ďalší zaujímavý obsah z Nových Zámkov a okolia.

Chcete mať vždy po ruke aj informácie zo Slovenska či zo sveta? Sledujte facebook Dnes24.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM