Anton Hrachovský Rôzne

Asteroid už má svoje meno: Jeho objaviteľom je Novozámčan

Novozámocký astronóm sa venuje skúmaniu asteroidov vyše desať rokov.

Ilustračný obrázok k článku Asteroid už má svoje meno: Jeho objaviteľom je Novozámčan
Zdroj: TASR

Skúma asteroidy

Po slovenskom vedcovi, konštruktérovi počítačového tomografu pre dendrológiu a tiež amatérskom astronómovi Vladimírovi Bahýlovi (1948) zo Zvolenskej Slatiny, pomenovali jeden z vesmírnych objektov. Asteroid (471109) Vladobahýl je teleso s priemerom približne 1100 metrov. Slnko obieha vo vzdialenosti 320 miliónov kilometrov, pričom jeden obeh trvá štyri roky. Planétku Vladobahýl identifikoval ešte vo februári 2010 amatérsky astronóm Štefan Kürti z Nových Zámkov na záberoch z observatória iTelescope v Novom Mexiku.

„Z pozorovaní som určil pravdepodobnú dráhu a dovtedy neznámy objekt som pozoroval ešte nasledujúce dve noci. Tak som získal dostatočné údaje, aby sa asteroid mohol pozorovať aj v budúcnosti,“ uviedol Kürti.

Na základe týchto údajov centrála pre potvrdzovanie objavov, Minor Planet Center (MPC, Centrum malých planét), v Cambridge, Massachusetts pridelila novému telesu predbežné označenie 2010 CO12. Následne MPC priradilo k prvotným pozorovaniam ďalšie z rokov 1994 a 2002, ktoré dovtedy nedokázali identifikovať a priradiť tomu istému telesu. Týmto sa podstatne spresnila dráha planétky. Asteroid sa dostal do výhodnej pozície voči Zemi v roku 2014, keď ho zachytili viaceré svetové observatóriá. V roku 2015 ho pozorovali iba jednu noc, ale o rok neskôr ho zachytilo počas troch nocí observatórium Pan-STARRS, vďaka čomu mu MPC pridelilo definitívne označenie s poradovým číslom 471109. Kürti následne navrhol, aby asteroid pomenovali po Bahýlovi.

Bahýl sa venuje pozorovaniu premenných hviezd, asteroidov a meteorov dlhodobo. Vo Zvolenskej Slatine si pre svoj koníček postavil aj hvezdáreň, ktorú pomenoval po svojej vnučke Júlii.

Aj Zámky majú svoj asteroid

Voľnočasový astronóm Kürti sa venuje skúmaniu asteroidov vyše desať rokov. Pozoruje vďaka verejne prístupnej databáze pozorovaní NASA, kde hľadá asteroidy na archívnych záberoch, ktoré unikli pozornosti profesionálov, resp. počítačovému softvéru, ktorý im pomáha. Prenajíma si tiež pozorovací čas observatória iTelescope (H06) v Novom Mexiku, USA a v Siding Spring (Q62) v Austrálii.

Asteroidy sú menšie telesá slnečnej sústavy. Z nich najväčšie majú približne 500 kilometrov, počet asteroidov s veľkosťou jedného kilometra sa odhaduje na 750.000. Tie najmenšie, ktoré dnes astronómovia pozorujú, majú okolo päť metrov. V súčasnosti sú evidované pozorovania viac ako pol milióna asteroidov, odhaduje sa, že ich môže byť až dvojnásobok.

Planétky tzv. hlavného pásu obiehajú v priestore medzi Marsom a Jupiterom. Ďalšou skupinou sú blízkozemské planétky, ktoré sa na svojej dráhe približujú k našej planéte a nájdu sa i také, ktoré križujú dráhu Zeme a teda môžu znamenať nebezpečenstvo.
Dnes je známych vyše 490.000 planétok s definitívnym poradovým číslom. Po pridelení čísla môže objaviteľ navrhnúť pomenovanie toho telesa. V súčasnosti je pomenovaných viac než 20.000 asteroidov. Medzi nimi nájdeme aj slovenské osobnosti ako Satinský, Popluhár, Demitra, tiež mestá Modra, Prešov či Nové Zámky. Patria tam aj viacerí slovenskí spisovatelia ako napríklad Tatarka či Dobšinký.

Foto:ilustračné