Krajskí poslanci nám siahnu do vrecka
Nitriansky samosprávny kraj (NSK) plánuje v budúcom roku zvýšiť daň z motorových vozidiel, ktorá je jednou z rozhodujúcich príjmov rozpočtu kraja. Plánovaný príjem tejto dane v roku 2010 je v rozpočte kraja schválený vo výške 16 miliónov eur.
Dôvodom zvýšenia dane je očakávaná zvýšená potreba financovania
opráv a údržby komunikácií druhej a tretej triedy. Poslanci NSK na svojom
najbližšom zasadnutí zastupiteľstva rozhodnú, o koľko sa daň
z motorových vozidiel od budúceho roka zvýši. Pripravené sú dva varianty.
Prvý variant uvažuje o plošnom zvýšení sadzieb dane o 10 percent.
Predpoklad zvýšenia ročného výnosu dane v roku 2011 je v tomto prípade
zhruba na úrovni päť až šesť percent oproti tomuto roku. Druhý variant
uvažuje o zvýšení sadzieb dane na úroveň sadzieb Trnavského
samosprávneho kraja z dôvodu zjednocovania sadzieb samosprávnych krajov.
Schválenie tohto variantu by znamenalo zvýšenie sadzieb o 12 až
13 percent. Výnos dane z motorových vozidiel na budúci rok by sa v tomto
prípade zvýšil medziročne o sedem až osem percent. Rada NSK odporúča
schválenie druhého variantu. Celý predpokladaný zvýšený výnos dane
z motorových vozidiel bude použitý na opravu a údržbu ciest II. a III.
triedy vo vlastníctve NSK.
Výrazný nárast intenzity prepravy ťažkých nákladných automobilov na
cestách druhej a tretej triedy spôsobilo spoplatnenie diaľnic, rýchlostných
ciest a ciest prvej triedy zavedením mýtneho systému od začiatku tohto roka.
Vozidlá obchádzajú spoplatnené úseky ciest prvej triedy z dôvodu výberu
mýta a jazdia po cestách druhej a tretej triedy vo vlastníctve NSK,
v dôsledku čoho sa zvyšuje poškodzovanie týchto ciest. V zlom
stavebno-technickom stave je celkom 640 kilometrov ciest vo vlastníctve NSK,
ktoré sú poškodené najmä vplyvom kamiónovej tranzitnej nákladnej dopravy.
Vedenie kraja nemá informácie o možnej kompenzácii zo strany štátu
v systéme prerozdeľovania objemu finančných prostriedkov získaných
z výberu mýta pre samosprávne kraje. Všetky výdavky súvisiace
s odstraňovaním následkov poškodzovania ciest druhej a tretej triedy
kamiónovou dopravou sú financované z vlastných bežných príjmov rozpočtu
NSK.
K ďalšiemu poškodzovaniu komunikácií dochádza počas výstavby
rýchlostnej komunikácie R1 ťažkými stavebnými mechanizmami a nákladnými
autami so stavebným materiálom. Z hľadiska rozsahu ide o významný úsek
regionálnych ciest, ktoré sú poškodzované trhaním krajníc najmä
v čase, keď je podmáčaná zemina. Z dôvodu výstavby R1 bude treba
neodkladne opraviť 65 kilometrov ciest vo vlastníctve NSK. Stále častejšie
sa vyskytujú havarijné udalosti na úsekoch ciest druhej a tretej triedy vo
vlastníctve NSK v dôsledku pôsobenia prudkých alebo dlhotrvajúcich
dažďov. Povodňami v roku 2010 boli najviac poškodené úseky ciest
Kolárovo – Šaľa, Topoľčianky – Skýcov, Pozba – Dedinka a
Chľaba.
Zdroj: TASR