Figeľ: pripustil navýšenie ceny za R1
Rýchlostná cesta R1 spájajúca Nitru a Banskú Bystricu bude odovzdaná do užívania do konca budúceho roka tak, ako bolo naplánované. Počas tohto týždňového kontrolného dňa na stavbe cesty to potvrdil riaditeľ spoločnosti Granvia Construction, s.r.o. Ma
Granvia Construction, s.r.o., člen stavebnej skupiny EUROVIA CS, je generálnym dodávateľom prác na výstavbu rýchlostnej komunikácie R1. “Samotný obchvat Banskej Bystrice, ktorý je komplikovanejší, bude trvať dlhšie. Do konca budúceho roka budú vodiči jazdiť po R1 po Banskú Bystricu, o rok neskôr bude hotový aj obchvat,” konštatoval Pekáček. Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Ján Figeľ uviedol, že rezortné ministerstvo uvažuje o ďalším predĺžení rýchlostnej komunikácie R1. “Táto cesta môže byť popri diaľnici D1 jednou z najdôležitejších nosných ciest na Slovensku,” konštatoval Figeľ. Predĺženie R1 o zhruba 50-kilometrový úsek z Banskej Bystrice do Ružomberka by mal byť súčasťou alternatívneho spojenia Bratislavy s Košicami. V procese posudzovania vplyvov na životné prostredie už výstavba úseku, odkláňajúceho tranzitnú dopravu z Donovalov do tunela popod Hiadeľské sedlo medzi Nízkymi Tatrami a Starohorskými vrchmi, získala od Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja SR súhlasné záverečné stanovisko. Podľa medializovaných informácií si chce Granvia Construction pri výstavbe štyroch úsekov R1 uplatniť viacero kompenzačných udalostí za zvýšené náklady, čo by v konečnom dôsledku predražilo výstavbu rýchlostnej komunikácie. Minister Figeľ k prípadnému navýšeniu ceny uviedol: “Dohoda je platná. Ak existujú objektívne príčiny ako povodne, archeologické či ekologické súvislosti, treba ich zadokumentovať a následne sa dohodnúť.” Zdôraznil, že zdražovanie tejto stavby je možné iba v rámci naozaj objektívnych nákladov tak, aby to bolo v zmysle koncesnej zmluvy. Hlavné stavebné práce na výstavbe rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat rozbehla spoločnosť Granvia Construction v auguste minulého roka po finančnom uzatvorení koncesnej zmluvy. Výstavba 51,6 kilometra dlhého úseku je rozdelená na štyri časti. Za 30-ročnú údržbu cesty R1 by mal platiť štát koncesionárovi 125,32 milióna eur ročne. Štát začne s týmito platbami v septembri 2011.
Zdroj: TASR