Webnoviny - Rôzne

Druhá etapa stavby R1 pri Žarnovici mešká vyše dvoch týždňov

Ukončenie druhej etapy výstavby úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a plnom štvorpruhovom profile mešká už viac ako dva týždne.

Cestu, ktorá mala byť podľa zmluvy s dodávateľom hotová pôvodne do 23. novembra, odovzdajú motoristom pravdepodobne v druhej polovici decembra zhruba s mesačným sklzom. Oneskorenie ukončenia stavby spôsobili mimoriadne extrémne zrážky ešte koncom minulého roka s následným odmäkom, ale najmä zvýšená hladina rieky Hron, čím sa aktivoval existujúci zosuv na novobudovanej ceste na úseku dlhom 270 metrov. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. preto požiadala ministerstvo dopravy o zmenu stavby pred jej dokončením a kolaudačné rozhodnutia pre jednotlivé stavebné objekty. „Po vydaní uvedených rozhodnutí môže byť určený termín spojazdnenia,“ informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Rýchlostná komunikácia bola počas záplavy v štádiu rozostavanosti a nedostatočne chránená voči prívalovým vodám. „Extrémne atmosférické zrážky nasýtili horninové prostredie a došlo k prúdeniu podzemnej vody smerom do prírodnej terénnej depresie a z nej do rieky Hron popod existujúce základy stavebných objektov. To malo za následok vymytie zeminy a čiastočne aj podkladovej vrstvy zo štrkodrvy,“ priblížil Jánošík príčiny oneskorenia stavebných prác. Pri overovacích vrtoch boli zistené v podloží ílovité a ílovito-piesčité hliny nasýtené vodou mäkkej konzistencie s polohami kašovitej konzistencie. Uvedené zhoršenie fyzikálno-mechanických vlastností zemín sa prejavilo aj na zhoršení globálnej stability zosuvného územia.

Zmluvná cena druhej etapy stavby úseku R1 vo výške 103,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty by mala byť navýšená približne o 5 %. Dôvodom zvýšenia ceny sú podľa NDS vykonané práce navyše, ktoré sa týkajú zmeny technického riešenia stavebných projektov a zmeny legislatívy. „Konečnú cenu prác budeme poznať až po definitívnom ukončení stavby,“ informoval Jánošík ešte v októbri tohto roka.

Zhotoviteľom stavby na R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o. Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s. Zlín a Inžinierske stavby, a.s. Košice. Štvorprúdový úsek R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie bude dlhý spolu 18 kilometrov. Prvá etapa výstavby v dĺžke 9,6 kilometra bola odovzdaná do užívania v novembri 2009. Európska komisia (EK) schválila v marci tohto roka vyčlenenie 111 mil. eur na financovanie projektu výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie. Stalo sa tak viac ako rok po podaní žiadostí o poskytnutie finančných prostriedkov. Brusel sa zaviazal, že z celkovej ceny investície 130,612 mil. eur preplatí 85 %, zvyšných 19,592 mil. eur pôjde zo štátneho rozpočtu. Projekt je podľa EK v súlade s dopravnou politikou Európskej únie, hovoriacej o tom, že peniaze majú smerovať do regiónov, ktoré podporu najviac potrebujú. Ide o tretí komisiou schválený veľký projekt nad 50 mil. eur v rámci sedemročného Operačného programu Doprava 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy predložilo projekt na schválenie vo februári 2009.

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM