Doprava v regióne Nitra očami Štefana Štefeka: Integrovaný systém hromadnej dopravy? Áno, ale so správnym kľúčom
Dopravná situácia v Nitrianskom kraji si zaslúži nemalú pozornosť župného zastupiteľstva. Či už ide o opravu ciest, zvýšenie bezpečnosti, alebo rozširovanie cyklodopravy, náš región by mal byť podľa nezávislého kandidáta na poslanca VÚC Štefana Štefeka príkladom pre ostatné časti Slovenska.
V nitrianskom regióne sú jednotlivé úseky ciest v správe obcí, miest, VÚC a aj štátu. Obyvatelia nerozlišujú, ktorý úsek patrí komu. Pre nich je najdôležitejšie, aby jazdili po dobrej zrekonštruovanej ceste bez jám a výtlkov, tvrdí Štefan Štefek, nezávislý poslanec Nitry a teraz aj kandidát na poslanca VÚC.
Samozrejme okrem dobrej kvality ciest je dôležitá aj bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. „Už dávno mal byť vybudovaný kruhový objazd na Cabajskej ceste pri R1, ktorá patrí VÚC. Možno rovnaké riešenie sa nám ponúka na Trnavskej ceste na Kyneku. Verím, že vodiči by určite uvítali aj zmeny na križovatke Jelenecká – Pánska dolina v časti Zobor. Tieto dopravné uzly mali byť už dávno vyriešené,“ tvrdí Štefan Štefek.
Veľký potenciál na zmenu vidí aj v okrese dobre známej cesty I/64, čiže trasa Nitra – Komjatice, ktorá vedie cez Krškany, Ivánku aj Branč. „Táto mestská časť, rovnako aj obce, potrebujú súrne odľahčenie dopravy. Áno, ide o cestu I. triedy a tie sú v kompetencii štátu, nie mesta či VÚC. Ale tak, ako sme to dokázali pri budovaní R1, vieme vynaložiť úsilie a vyvinúť tlak na štátne inštitúcie aj v tomto prípade. Ak ten tlak nebude dostatočný, štát nezakročí. Možno to dopadne ako v iných regiónoch Slovenska, pochytáme sa za ruky a urobíme živú dokola chodiacu reťaz,“ nevylučuje Štefek ani túto možnosť.
Jednou z významnejších kompetencií župy je aj prímestská doprava, ktorú zabezpečuje spoločnosť Arriva. Téma, o ktorej sa opakovane hovorí predovšetkým v období volieb. Nič zásadné sa však za posledné roky podľa slov Štefana Štefeka nezmenilo. „Momentálne sa stáva, že niektoré vlakové a autobusové spoje idú súbežne v rovnakom alebo veľmi podobnom čase aj smere. Je dobre, že je zabezpečená obslužnosť pre našich obyvateľov, ale určite by to šlo aj efektívnejšie a so znížením nákladov,“ vraví Štefek.
Niektorí kandidáti podľa neho podporujú aj vytvorenie integrovaného dopravného systému, t.j. prepojenie mestskej, železničnej a prímestskej dopravy. „Je to síce chvályhodná myšlienka, ale nie tak ľahko realizovateľná, ako si môžu mnohí myslieť. Áno, aj ja by som kvôli efektívnosti mohol navrhnúť obmedzenia niektorých spojov MHD v tých častiach mesta, kadiaľ prechádza aj prímestský autobus. Ale museli by sme sa popasovať s otázkami, či budú mať autobusy bezbariérový prístup, aké budú ceny lístkov, či budú stáť prímestské linky na každej zastávke v meste, atď … Ja samozrejme nemám nič proti integrovanej doprave, ale treba nájsť správny kľúč realizácie,“ vysvetľuje.
Naše krajské mesto má podľa neho aj svoj hendikep. „Nitra je mimo hlavného železničného koridoru a trate nie sú elektrifikované. To sa samozrejme dá nahradiť malými motorovými vlakmi. Ďalším hendikepom je, že sme si výstavbou Jaguaru odrezali železničnú trať smerom na Zlaté Moravce.“
Teší ho, že rozvoj v uplynulom období zaznamenáva mapa cyklotrás. A nielen v samotnom okrese, ale aj v kraji. „Som veľmi rád, že som mohol byť pri zrode myšlienky tvorby cyklotrás medzi regiónmi. Už ich máme v našej oblasti niekoľko. Verím, že sa podarí zrealizovať ďalší úsek Nitra – Podhájska. Táto trasa je už vyprojektovaná a na určité úseky sú už schválené aj financie z eurofondov. Verím, že toto vynaložené úsilie nepríde na zmar a nájde si veľké množstvo spokojných užívateľov,“ dúfa bývalý viceprimátor Nitry.
(Politická reklama) – Za obsah zodpovedá objednávateľ tejto tlačovej správy.