Cesty s krajšou tvárou?
Mesto Nitra koncom februára avizovalo opravu mestských komunikácií novou technológiou zo susedných Čiech, ktorá by mala umožniť vykonávať opravy na kvalitatívne lepšej úrovni.
Riaditeľ Mestských služieb Jozef Chrenko potvrdil, že nová technológia zatiaľ funguje dobre a stroj vo večerných hodinách postupne opravuje Štúrovu ulicu po jej celej dĺžke. Technológia, ktorú v Nitre predvádza firma z Čiech, využíva zbrúsené časti vozovky na recykláciu. Takto získaná asfaltová hmota sa následne znovu využíva na opravu výtlkov. Podľa dodávateľov je asfalt aplikovaný tak, že nedôjde k opätovnému „vyjazdeniu“ výtlku. „Zatiaľ sme spokojní. Keďže ide o predvádzanie technológie a firma sa snaží v podstate predať, tak pracujú veľmi zodpovedne. Ak by sa stroj naozaj osvedčil, mohli by sme ho prostredníctvom prenájmu využívať aj po celý rok,“ uviedol Chrenko.
Podľa jeho slov dodávateľ technológie garantuje trvácnosť opráv počas dvoch až troch rokov. "Až potom sa ukáže, či je kvalita opráv naozaj dobrá. Ak by to tak bolo, určite by sa pre mesto oplatilo stroj nielen prenajať, ale aj kúpiť. Ekonomické parametre a výhodnosť technológie sú úplne jasné,“ hovorí Chrenko. Ako sa však pred pár týždňami primátor mesta Jozef Dvonč vyjadril, cena prístroja by mala byť v takomto prípade otázkou verejno-obchodnej súťaže.
Výhodou prístroja je údajne je využiteľnosť počas celého roka, čo by mestským službám umožnilo pracovať oveľa efektívnejšie. Neboli by sme odkázaní na horúce obalové zmesi, ani na bežne používané studené zmesi, ktoré sú trikrát drahšie. Uvidíme, ako dopadne mesačné testovanie stroja, po ktorom sa výsledky zanalyzujú a mesto sa rozhodne, čo ďalej," dodal Chrenko. Cena stroja, ktorý mesto Nitra testuje, je podľa jeho slov približne dva milióny českých korún, bez podvozku je o 700.000 českých korún lacnejší.
V súčasnosti sú najkritickejšie ulice Hviezdoslavova trieda a Štúrova, nebezpečné diery však nájdete takmer všade na cestách, vrátane Tr. A. Hlinku, Dolnočermánskej, Štefánikovej či Dlhej ulice, zväčša ide o hlavne ťahy do centra mesta. S opravou sa začalo v marci, zatiaľ sú hotové ulice Tehelná, Dolnočermánska, Štúrova, Hviezdoslavova, Železničiarska, Fatranská, Bernolákova, Mostná, Novomestského, Baničova, Staničná, Sikárska, Nábrežie mládeže, Napervillská a Hanulova. V apríli sú v pláne opravy ciest v častiach Staré Mesto, Chrenová I. a II., Dolné a Horné Krškany. V máji to budú Párovské Háje, Klokočina, Chrenová II. a III., **v júni **Kynek, Chrenová III. a IV. a dokončí sa Klokočina. **V júli **príde na rad Zobor, Janíkovce, Mlynárce a v auguste Dražovce, Šúdol a Diely. Pri spracovaní harmonogramu opráv sa prihliada na závažnosť technického stavu komunikácie, jej dôležitosť z hľadiska zaťaženia dopravou a využívania mestskou hromadnou dopravou.
Zdroj: TASR, webnoviny, autor