Rastislav Búgel Samospráva

Cestári používajú pokrokové zariadenie: Opravený výtlk by mal vydržať až 3 roky

Iba tri mestá na Slovensku používajú pokrokovú technológiu na opravu výtlkov. Medzi nimi je aj Nitra. Drahé zariadenie dokáže opraviť výtlk až na tri roky.

Ilustračný obrázok k článku Cestári používajú pokrokové zariadenie: Opravený výtlk by mal vydržať až 3 roky
Zdroj: TASR

Opravené dlho nevydržia

Približne polovica z opravovaných výtlkov na slovenských cestách sa do niekoľkých mesiacov zase objaví. Technológiu plátania dier pomocou infražiaričov, ktorá cestu zacelí až na tri roky, totiž zatiaľ využíva len Žilinský samosprávny kraj a mestá Košice a Nitra. Ako v pondelok informoval denník Pravda, asi štyri z desiatich miest plátajú výtlky teplou zmesou, pričom takáto oprava môže vydržať rok. Až 60 percent miest obnovuje cesty studeným asfaltom, ten však pri nepriazni počasia a väčšej premávke odoláva maximálne niekoľko týždňov. Posledné dve menej účinné technológie podľa novín používajú aj štátni cestári na cestách prvej triedy a tiež diaľničiari.

Nová technológia je výhodnejšia

„Samosprávy väčšinou nemajú na nákup infražiariča, ktorý vyjde na 120 tisíc eur, aj keď investícia sa postupne vráti,“ uviedla Pravda. Už tri roky používajú infražiariče v Nitre. Podľa riaditeľa Mestských služieb v Nitre Jozefa Chrenka náklady na opravu štvorcového metra výtlku infražiaričom sú od 30 eur, pri použití teplej zmesi je to 60 eur a studenej sto eur. Závisí to od hĺbky výtlku.

Investícia sa vráti

Infražiariče prišli na slovenské cesty z Čiech, kde takto opravujú výtlky už dlhodobo. K stroju treba však mať odborne vyškolený personál a technologicky musí byť zvládnutá aj výroba novej zmesi z recyklovaného asfaltu. „Investičné náklady na kúpu zariadenia patria medzi mínusy spomínanej metódy. No medzi výhody isto patrí to, že nevznikajú veľké odpady, pretože pri oprave sa využíva i pôvodný materiál,“ povedal pre Pravdu generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného, a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Pri oprave cesty infražiaričom podľa neho nevznikajú špáry, znižuje sa riziko vymŕzania spojov a predlžuje sa životnosť opravy, odpadá prašnosť a znižuje sa hlučnosť pri realizovaných opravách. „Výtlky je možné opravovať i pri mínusových teplotách a použitím recyklovaného materiálu sa cena opravy znižuje,“ dodal expert.

Foto: ilustračné

Zdroj: Webnoviny.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM