Rastislav Búgel Samospráva

Primátor Dvonč a Jančura z RegioJet sa do seba poriadne pustili: Prečítajte si ich reakcie!

Billboardy spoločnosti RegioJet, ktoré vravia o Nitre ako o kraji korupcie a klientelizmu, nenechali chladným primátora Dvonča. Ten plánoval podať trestné oznámenie. Na jeho argumenty reagoval Radim Jančura, majiteľ RegioJet.

Ilustračný obrázok k článku Primátor Dvonč a Jančura z RegioJet sa do seba poriadne pustili: Prečítajte si ich reakcie!
Zdroj: Dnes24.sk

Primátor mesta Nitra Jozef Dvonč podal v pondelok (5.1.) na Okresnú prokuratúru v Nitre trestné oznámenie pre podozrenie zo spáchania trestného činu ohovárania. Učinil tak v súvislosti s bilbordovou kampaňou súkromnej prepravnej spoločnosti RegioJet.

Ako Dvonč informoval, zároveň vyzve listom tohto prepravcu na odstránenie bilbordov, ktoré považuje za znevažujúce. Obrátiť sa mieni aj na súd. „Súdnou cestou sa budem domáhať ochrany osobnosti a tiež dobrého mena mesta Nitra," uviedol primátor v písomnom stanovisku. RegioJet spustil od Nového roka bilbodrovú kampaň, ktorou reaguje na Bratislavský a Nitriansky samosprávny kraj. Župy mu neudelili licenciu na autobusovú linku Bratislava – Banská Bystrica cez Nitru.

Dvonč: Štvavá kampaň

Kampaň Dvonč označil za štvavú, pričom konštatoval, že jej súčasťou sa stalo aj mesto Nitra. Tvrdenia v kampani považuje šéf nitrianskej samosprávy za klamlivé a zavádzajúce. „Vychádzajú z nezistených a nepotvrdených poznatkov, bez vecno-právneho základu,„ domnieva sa. „Pán Dvonč tvrdí, že podozrenie z klientelizmu vychádza z nezistených a nepotvrdených poznatkov. To nie je pravda. Novinárom sme odovzdali na tlačovej konferencii v Nitre stanovisko primátora Dvonča z dňa 28.10.2014 a taktiež stanovisko spoločnosti Arriva Nitra a.s. zo dňa 1.10.2014. Obe stanoviská boli adresované NSK,“ povedal Radim Jančura, majiteľ RegioJet.

Dvonč vysvetlil, že v rámci správneho konania, vedeného samosprávnym krajom vo veci vydania licencie na zavedenie vnútroštátnej autobusovej linky, vydalo mesto Nitra stanovisko, ktoré nemalo podporný charakter v prospech RegioJetu. Dôvodom k zaujatiu negatívneho stanoviska podľa neho bolo, že v súčasnosti je už vydané stavebné povolenie na rekonštrukciu autobusovej stanice v Nitre, čo podľa neho neumožňuje v nasledujúcich dvoch rokoch vybaviť na nástupištiach ďalšie spoje. „To opäť nie je pravda. Pán Dvonč tento argument v stanovisku vôbec neuviedol. Navyše podľa našej vypracovanej analýzy má AS Nitra dostatočnú kapacitu. V časoch odjazdov autobusov RegioJet môže táto stanica pojať 7 – 28 ďalších spojov na každý odjazdový čas. RegioJetu stačí v danom čase len jeden. Toto je dostatočná kapacita aj v priebehu rekonštrukcie," tvrdí Jančura.

Zahustenie hlavných ťahov

Nitra však nevyšla súkromnému prepravcovi v ústrety aj preto, že jeho linka by spôsobila ďalšie zahustenie hlavných ťahov v meste, najmä Štúrovej a Cintorínskej ulice. „To je do istej miery zníženie životného štandardu obyvateľov mesta,„ domnieva sa Dvonč. „Prevádzkovanie autobusovej dopravy je vo verejnom záujme, lebo jeden autobus odpovedá 30 až 60 osobným autám,“ reaguje na Dvončove slová majiteľ spoločnosti RegioJet, Jančura. Napokon zavážil pri rozhodovaní fakt, že RegioJet chce nastúpiť na linku v prepravných časoch, v ktorých už zabezpečujú dlhodobo prepravu dotovaný a súkromný prepravca v dostatočnej kapacite. „Spoje spoločností Turancar a Arriva, ktoré sú konkurenčné k spojom RegioJetu, nie sú dotované, tzn. nie sú v záväzku verejnej služby. Sú teda prevádzkované na riziko dopravcov. Pokiaľ v konkurenčnom boji spoje konkurencie neuspejú, budú zrušené a počet spojov sa stabilizuje," tvrdí Radim Jurčina.

Mediálne vydieranie?

„Podotýkam, že dotovaný a súkromný prepravca zabezpečujú aj menej lukratívne spoje do iných miest a odľahlejších obcí, kde vidíme dostatočný priestor na realizáciu pre ďalších dopravcov,„ ozrejmil primátor. „Áno, to je pravda, ale to sú spoje, ktoré nekonkurujú spojom RegioJet a dopravcovia za ne dostávajú vysoké dotácie. RegioJet pôvodne žiadal spojenie Bratislava – Trnava- Sereď- Nitra- Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica a práve kraj nesúhlasil so zastavovaním v menších mestách z dôvodu dotovanej dopravy. Preto sme žiadosť zúžili iba na medzikrajské spojenie Bratislava – Nitra – Banská Bystrica, kde nemajú právo obmedzovať súťaž,“ napísal Jančura v svojom oficiálnom stanovisku.

Kampaň RegioJetu Dvonč osobne považuje za mediálne vydieranie v záujme získania licencie. „Čiže podnikateľského prospechu prostredníctvom vyvíjania tlaku v zaplatených reklamných článkoch a na bilbordoch. Za 100 000 eur sa dá aj napriek logickým argumentom vyvíjať tlak na vydanie licencie a manipulovať verejnú mienku vo svoj prospech," doplnil Dvonč.

100-tisíc do kampane

RegioJet kampaň avizoval vlani v decembri. Šéf spoločnosti Radim Jančura pre spravodajský portál Aktuálne.sk povedal, že do nej investuje 100 000 eur a má trvať, kým nitriansky a bratislavský župani neodstúpia. Je totiž presvedčený, že licenciu nedostali pre dohodu žúp s lokálnymi prepravcami, ktorí sa boja konkurencie. V piatok (2.1.) na kampaň reagoval aj predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo. Označil ju za nátlakovú a neštandardnú. Postup RegioJetu považuje za nátlakovú kampaň, ktorou núti kraj k vedomému porušeniu zákona.

Podali odvolanie

„Pán Jančura veľmi dobre vie, že sme museli postupovať v zmysle zákona o cestnej doprave, podľa ktorého sa vyžaduje pre udelenie licencie súhlas všetkých dotknutých krajov. Nitriansky kraj vydal k žiadosti o licenciu nesúhlasné stanovisko. BSK vydal rozhodnutie, ktorým neudelil licenciu v súlade so všeobecnými záväzným predpismi. Právnická osoba RegioJet podala v zákonom stanovenej lehote odvolanie proti uvedenému rozhodnutiu, ktoré je v štádiu riešenia," povedal Frešo.

Zdroj: TASR/ Nitra24.sk

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM