Ars Organi je minulosťou: Slovenskou premiérou vyvrcholil organový festival
Posledná májová nedeľa sa niesla v znamení záverečného koncertu medzinárodného organového festivalu ARS ORGANI, na ktorom predniesla svoj recitál domáca organistka a zároveň zakladateľka a umelecká riaditeľka festivalu Mária Plšeková.
Takmer do posledného miesta zaplnený piaristický kostol sa stal svedkom nevšedného umeleckého zážitku. Spoločným menovateľom celej dramaturgie bol kontrast a tónina d mol. Bachovou Toccatou a fúgou d mol (tzv. dorickou) otvorila Mária Plšeková slávnostný večer a priestor chrámu naplnil honosný zvuk organu. „Pre túto Toccatu sú charakteristické časté zmeny manuálov, ktorými autor dosiahol efektný dynamický kontrast,“ informuje Ján Magyar. Zaujímavé boli tóny slovenského skladateľa Petra Kolmana žijúceho vo Viedni. Postupne zazneli Tri skladby pre organ, ktoré síce boli vydané v 80-tych rokoch 20. storočia, ale na Slovensku ešte spolu nezazneli.
Náročné dielo
Ako povedala samotná koncertná umelkyňa: „Je mi cťou, že som práve na tohtoročnom festivale mohla predniesť kompletné dielo pre organ od Petra Kolmana predtým, ako ho budem v júni nahrávať pre archív Rozhlasu a televízie Slovenska.“ Poslucháči intenzívne počúvali a správne vycítili autorov zámer, že tu ide o akúsi hudobnú drámu. Vzhľadom k náročnosti tohto diela jeho jednotlivé časti boli prestriedané dielami iných autorov.
Odbočili od hudby 20. storočia
Zaujímavým kontrastom a odbočením od hudby 20. storočia bolo trojčasťové Voluntary anglického barokového skladateľa Johna Stanleyho, kde vynikli rýchle prstové pasáže a dynamické prechody.
Skvelá bodka za festivalom
„Typickou črtou koncertov Márie Plšekovej je vždy premyslená dramaturgia, do ktorej vhodne zapasovala nežná Cantiléna od Josefa Rheinbergera,“ informuje Magyar. Záver koncertu patril monumentálnej prvej časti z Rheinbergerovej Sonáty d mol, ktorá bola skvelou bodkou nielen za nedeľným koncertom, ale aj za 7. ročníkom nitrianskeho organového festivalu. Potom nasledovali standing ovation a búrlivé ovácie na adresu noblesnej umelkyne.
Foto: Ján Csillag