Valovičová Zuzana Rôzne

Ak učenie a vaše dieťa nie sú kamaráti...

Postrehli ste, že má vaše dieťa problémy s čítaním, písmenká v jeho zošite slovenského jazyka si robia čo chcú alebo aj nedávno naučená báseň je už zabudnutá? Obráťte sa na odbornú pomoc. Vaša ratolesť môže trpieť dyslexiou alebo dysgrafiou!

Špeciálne vývinové poruchy – dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia, sú v súčasnosti už bežnými poruchami v učení. Uponáhľanosť dnešného sveta priniesla svoju daň. Dieťa, ktoré má ťažkosti s čítaním, písaním a zapamätávaním si, nemusí byť hneď lenivé, nesústredené, tvrdohlavé, hlúpe, aj keď v nedávnej minulosti ich práve za také považovali.

Deti, ktorým určia psychológovia takúto diagnózu, majú väčšinou zníženú schopnosť naučiť sa čítať a písať za použitia bežných metód výučby. Takisto majú ťažkosti v osvojovaní si gramatických pravidiel pri normálnej miere všeobecných rozumových schopností. U dyskalkúlie ide zase o poruchu, pri ktorej je výrazne znížená schopnosť používať číselné symboly a orientovať sa v písomnej a symbolickej podobe matematických úkonov.

Ak ste postrehli, že má vaše dieťa problémy, ktoré dlhšie pretrvávajú, rozhodne navštívte psychológa. Ten na základe testu zistí o akú vývinovú poruchu ide. Individuálny prístup pri výučbe, oslovenie špeciálnej pedagogičky a neustála pomoc rodičov sú ideálnymi spôsobmi ako dieťa vzdelávať bez toho, aby trpelo pocitmi menejcennosti, nízkym sebavedomím a bezmocnosťou.

S počiatočným nepochopením zo strany učiteľov sa stretla aj Veronika Š.: „Môj najmladší brat je dyslektik. V dnešnej dobe je táto porucha veľmi módna a preto má ďalších piatich spolužiakov, ktorí sú na tom podobne. Mne osobne sa od prvého ročníka zdalo, že niečo s bratom nie je v poriadku. Jeho triedne učiteľky tvrdili, že je len nevyhraný, a že ho to prejde, ale neprešlo. Až v šiestom ročníku sa napokon zaniesli jeho zošity k špeciálnej pedagogičke, ktorá povedala, že ide o typické poruchy učenia. Psychologička neskôr diagnostikovala dyslexiu, dysortografiu a poruchu koncentrácie.“

V tomto prípade stačilo iba zmeniť prístup k učeniu. „Brat má vysoké IQ a na jeho vek veľmi široký prehľad. Začalo sa k nemu inak pristupovať a rapídne sa mu zlepšili známky. Všetko sa učil a do dnes učí s maminou, ktorá mu učivo prečíta, on jej ho zopakuje a tak si ho zapamätá… keďže je dyslektik, veľmi veľa energie mu zaberie len kým si text prečíta, ale zapamätať si ho už nezvládne. Toto je oveľa efektívnejší spôsob,“ vysvetľuje Veronika.

Podľa klasických výskumov Kučeru, dyslexie sú z 50 % tvorené organickým poškodením, z 20 % sú hereditárneho (dedičného) pôvodu, z 15 % sú pôvodu hereditárneho kombinovaného s poškodením organickým a z 15 % sú pôvodu nejasného. V súčasnosti trpí týmito diagnózami každé desiate dieťa. Neprehliadnite preto, ak má vaše dieťa problémy v škole. Ústretovosť, trpezlivosť a pomoc rodiča ako i dôkladná identifikácia špeciálnej vývinovej poruchy sú veľmi dôležité pri ďalšom vzdelávaní vašich ratolestí.

Deti v škole
6
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM