Lenka Káčerová Kultúra

Tabernákulum z roku 1497!

V Katedrále svätého Emeráma prebieha posledná piata etapa rekonštrukcie v hornom kostole. Tým sa uzatvorí rekonštrukcia tohto objektu, predpokladá sa, že na Vianoce. Od nového roku budú reštaurátori pokračovať prácami na dolnom kostole. Plánované uko

Katedrála sa skladá z troch kostolov, tzv. „trojkostol“: horný, dolný a kaplnka. Najstaršia z nich je kaplnka svätého Emeráma z 13. storočia. Kostoly majú okrem neho ešte dvoch patrónov, svätého Svorada a svätého Beňadika, ktorých pozostatky sú tu uložené. Horný kostol bol pôvodne gotická stavba zo začiatku 14. storočia a dolný kostol tvorila ranobaroková stavba zo 17. storočia. Hrad bol neustále dobýjaný a ničený a tak keď bola začiatkom 18. storočia strhnutá gotická klenba, biskup Adam Ladislav Erdody radikálne prestaval a zjednotil obidva koncepty. Prestavba začala v roku 1710 a o 22 rokov neskôr bola katedrála vysvätená. Vznikla baroková výzdoba. Dôvodom reštaurátorského zásahu bol veľmi zlý stav výzdoby, hlavne na severnej stene boli deštrukcie spôsobené zatekaním dažďovej vody. Táto stena bola z rovnakého dôvodu opravovaná už aj v 19. storočí. V dolnom kostole je rovnaký problém- presakovanie dažďovej vody, poškodené sú už aj fresky. Terajší biskup Mons. Viliam Judák sa preto rozhodol, že s deštrukciou týchto vecí treba niečo robiť a v roku 2006 za začal globálny reštaurátorský výskum. Pod vrstvami barokovej výzdoby sú staršie vrstvy z iných období. Reštaurátori to mohli pozorovať na tých miestach, kde to situácia dovolila, napr. pod olejomaľbami (obr. č. 2, 3). Ich autorom je Gottlieb Antonio Galiardi, ktorý pochádzal z komunity talianskych umelcov pôsobiacich na rakúskom kráľovskom dvore. Na naše územie ho priviedla manželka Mateja Korvína Beatrix, pôvodom Talianka. Na týchto olejomaľbách bola hrubá vrstva tmavého depozitu, ktorá prekrývala pôvodnú farebnosť obrazov. Po odstránení sekundárnych vrstiev je obraz znovu viditeľný, reštaurátori maximálne rešpektujú originalitu diela. „Vychádzame z koncepcie obnovy pôvodného barokového diela. Všetky sekundárne zásahy, ktorými boli obrazy opravované, sme odstránili a diela budú prezentované v pôvodnej podobe,“ hovorí vedúci kolektívu reštaurátorov Vladimír Plekanec. Pri reštaurovaní mu pomáha skupina 15–20 vysoko kvalifikovaných bývalých študentov Vysokej školy výtvarného umenia, na ktorej sám vyučuje, v odbore reštaurovania. Strop katedrály zdobí veľká freska, ktorej liturgický scenár vytvoril biskup A.L. Erdody a majster Galiardi ho pretransformoval do výtvarnej podoby (obr. č. 15). Pri reštaurovaní presbytéria sa pod barokovou vrstvou z umelého mramoru objavil mimoriadny nález – renesančné tabernákulum (schránka na hostiu) z roku 1497, ktorý je pekne čitateľný na bočnej strane (obr. č. 5, 6). Autorom tabernákula je pravdepodobne kamenárska dielňa z Talianska, pôsobiaca na dvore Mateja Korvína. Je síce trochu poškodené, ale je autentické, nikto ho doteraz neopravoval a ani ho nebudú dopĺňať. Okrem tohto nálezu sa našlo ešte viac prvkov ako sú bývalé dvere na oratóriu, zamurované vstupy, záklenky a iné. Okrem rekonštrukcií prebehol v celom areáli aj archeologický výskum, ktorý by mal ešte pokračovať. Tomuto výskumu sa bude venovať v blízkej budúcnosti v samostatnom článku.

Katedrála sv. Emerána
15
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM