Lucia Lauková Rôzne Správy

Skvelá práca nitrianskeho študenta Mareka (19): Sám zostrojil terénne auto, FOTO

Stredoškolák Marek z obce Cabaj Čápor sa rozhodol, že namiesto praktickej maturity sám zostrojí motorové vozidlo. Výsledok vás určite prekvapí.

Ilustračný obrázok k článku Skvelá práca nitrianskeho študenta Mareka (19): Sám zostrojil terénne auto, FOTO
5
Galéria
Zdroj: Marek Mihálik

Marek Mihálik, má 19 rokov, býva v obci Cabaj-Čápor a študuje v maturitnom ročníku na Strednej priemyselnej škole strojníckej a elektrotechnickej v Nitre odbor strojárstvo. Medzi Marekove voľnočasové záľuby patrí zbieranie starožitností a rôznych retro predmetov z bývalého režimu. „Rád zbieram a počúvam kvalitnú hudbu z vinylových platní. Mojim najväčším koníčkom sú však renovácie a opravy veteránov predovšetkým Československej a Sovietskej výroby, nakoľko mám doma aj ich rozsiahlu zbierku,“ prezradil nám mladý študent Marek.

Ako dodal, od svojich 8 rokov sa venuje motorizmu.„Vtedy som začal zbierať staré motocykle a časom som sa ich aj svojpomocne naučil opravovať. Na svojich chybách sa učí človek najlepšie, takto som sa to učil aj ja,“ povedal Marek. Ako pokračoval v rozprávaní, k motocyklom sa postupne pridali aj traktory a neskôr aj autá. Takto sa dopracoval až k svojej záľube i myšlienke vyrobiť terénny automobil Buggy BTA 12 – 17. V školskom kole SOČ získal za svoj projekt prvé miesto.

Je Buggy výsledok iba vašej vlastnej práce?

Áno je to presne tak, vozidlo som vyrobil celkom sám, bez pomoci iných rúk. Nad každou drobnosťou som strávil veľké množstvo času premýšľaním o tom, aký bude najlepší variant a postup výroby daného komponentu. Je to veľmi zaujímavý pocit, postaviť celé vozidlo od holého základu do finálnej podoby, kde sa po prvý krát dá zviezť v niečom, čo som vlastnoručne vytvoril, skrutku po skrutke za veľmi dlhú dobu, keďže som bol na všetko celkom sám. Na začiatku je to ako čisté plátno, ktoré sa pomaly detail po detaile premení na umelecké dielo.

O aké auto sa jedná?

Jedná sa o dvojstopové motorové vozidlo určené na jazdu po spevnených i nespevnených vozovkách i mimo nich. Nakoľko v okolí môjho bydliska sa nenachádzajú náročné terény, tak je vozidlo vhodné do stredne náročných terénov. Pohonný agregát a nápravy sú použité z osobného automobilu Škoda, rady 742.12. Na spomínaných komponentoch boli vykonané úpravy, ktoré zlepšujú jazdné vlastnosti samotnej Buggy oproti ich pôvodnému, fabrickému prevedeniu.

Kedy sa zrodila myšlienka skonštruovať toto vozidlo?

Myšlienka zostrojenia Buggy BTA 12 – 17 vznikla už na počiatku môjho štúdia na Strednej priemyselnej škole strojníckej a elektrotechnickej v Nitre, kde som sa dozvedel o možnej náhrade praktickej maturity. Samotná stavba automobilu trvala takmer dva a pol roka. Bola to nekonečná doba plná driny a potu, ktorá sa mi však nakoniec úspešne podarila a aj vyplatila. Ako som už spomenul, Buggy BTA 12 – 17 slúži ako výborný prostriedok na odreagovanie sa pri adrenalínovej jazde po terénoch a možno zaň pripojiť prívesný vozík, čiže vozidlo nebolo skonštruované iba za účelom SOČ ( Stredoškolskej odbornej činnosti ), ale aj na rôzne iné účely využitia vozidla.

Na aké účely sa môže používať?

Vozidlo „Buggy BTA 12 – 17“ slúži predovšetkým na účely rekreačného športu a je to aj moje hobby zároveň. Iste Vás zaujíma význam názvu „Buggy BTA 12 – 17.“ Znamená to: Buggy Terénny Automobil, číslo 12 predstavuje objem motora 1200 cm³ a číslo 17 predstavuje rok finálneho dokončenia práce 2017. Vďaka nainštalovanému ťažnému zariadeniu na vozidle je možné pripojiť prívesný vozík, čím sa dá Buggy využiť ako pracovné vozidlo. Spojením vedomostí z oblasti strojárstva a dielenských zručností som si splnil svoj dávny detský sen, vytvoriť si vlastný automobil, ktorý ma bude reprezentovať.

Zdroj: Marek Mihálik

Aké sú vlastnosti vášho auta?

Medzi hlavné vlastnosti Buggy BTA 12 – 17 sa dá zaradiť masívnosť rámu z oceľových rúr Ø50, ktorý je pevnostne predimenzovaný, čím ochráni posádku pri nehode. Bezpečnosť dotvára dvojica škrupinových sedadiel s kombináciou štvorbodových pásov. Pri čelnom náraze vozidla stlmuje prenos energie odpružený teleskopický nárazník vlastnej konštrukcie.

Čím je Buggy zaujímavé?

Zaujímavosťou je výfukový systém, s ktorým som sa pri svojom jedinečnom návrhu a aj výrobe riadne potrápil. Jedná sa o výfukový systém, na ktorom sa dá mechanicky meniť výsledný zvuk, čo umožňuje adaptatívnosť vozidla podľa charakteristiky jazdy a jej prostredia. Má tri manuálne voliteľné módy, t.j. tichá, hlučná a kombinovaná poloha rozvádzacích klapiek. Ovládanie systému je veľmi jednoduché pomocou páky umiestnenej v pracovnom priestore vodiča. Ďalším detailom sú mnou navrhnuté samonatáčacie hlavné svetlomety, ktoré zlepšujú viditeľnosť pri jazde v tme tým, že svietia vždy presne do smeru jazdy vozidla.

A čo plánuješ do budúcna?

Po ukončení štúdia na strednej škole som si vybral pokračovať ďalej v štúdiu na SPU TF v Nitre, odbor Výrobné technológie pre automobilový priemysel, resp. Prevádzka dopravných a manipulačných zariadení. Tu chcem ešte viac rozšíriť svoje doterajšie poznatky v technológiách automobilového priemyslu, čo by som chcel aby sa stalo do budúcna aj náplňou mojej práce. Ak by mal niekto záujem pozrieť sa na Buggy BTA 12 – 17, tak ma budú môcť ľudia osobne kontaktovať na výstave Mladý tvorca, ktorá sa bude konať od dňa 24.4.2017 na výstavisku Agrokomplex v Nitre.

Pozrite si výsledok práce nitrianskeho študenta, v priloženej galérii!

Skvelá práca nitrianskeho študenta Mareka (19): Zostrojil terénne auto, FOTO
5
Galéria
Zdroj: Marek Mihálik
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM