Lucia Lauková Rôzne

ROZHOVOR s autorkou unikátnej hračky Nikoletou Čeligovou z Nitry: Hmatové pexeso sa hrávajú aj známe osobnosti

Mladá dizajnérka uviedla na trh jedinečnú hračku, ktorá v sebe nesie funkčnosť ale i krásu. Jej unikátnemu projektu nielenže vyslovili podporu aj známe slovenské osobnosti, ale si jej hrou preverili aj vlastné zmysly.

Ilustračný obrázok k článku ROZHOVOR s autorkou unikátnej hračky Nikoletou Čeligovou z Nitry: Hmatové pexeso sa hrávajú aj známe osobnosti
Zdroj: Memonik.sk

Rodáčka z Nitry Nikoleta Čeligová vniesla do sveta nevidiacich hru, vďaka, ktorej môžu rozvíjať svoje zmysli. Jednoduché pexeso nesie názov Memonik. Zaujala aj vidiacich, stačí si zakryť oči. Na vlastnej koži si to vyskúšala nejedna známa slovenská osobnosť. Mladá dizajnérka nám prezradila ako myšlienka hmatového pexesa vznikla a ako sa vlastné hrá.

Ako sa zrodila myšlienka dizajnovej hračky?

Nápad vytvoriť Memonik vznikol na základe zadania, ktoré som dostala na Vysokej škole výtvarných umení. Témou tohto zadania bola hračka. Chcela som však vytvoriť hračku, ktorá by sa odlišovala od tých, ktoré bežne nájdete v obchodoch. Mala to byť hračka špeciálna. A keď už špeciálna hračka, tak prečo nie hračka určená pre špeciálnych ľudí? Všimla som si, že nevidiace deti a ich rodičia sú pri výbere hračky dosť obmedzovaní. Hračky, ktoré by rozvíjali ich prednosti, napríklad hmat, alebo sluch síce existujú, ale nie je ich veľa a častokrát ani po dizajnovej stránke nie sú veľmi nápadité. A tak vznikla idea vytvoriť pekný dizajnový výrobok pre nevidiace deti. Veľmi rýchlo sme však zistili, že hra sa páči aj vidiacim, preto by bolo zbytočné obmedzovať cieľovú skupinu len na nevidiacich. Vyrobili sme prvých sto kusov, ktoré vyvolali o Memonik veľký záujem. Takže aj preto v súčasnosti hľadáme zdroje na výrobu novej, väčšej edície.

Popíšte nám, čo to vlastne je hmatové pexeso a ako sa hrá?

Hmatové pexeso Memonik tvorí mriežka 6×6, do ktorej je vložených 36 mištičiek s vlepeným špecifickým materiálom (napr. korok, koberec, drevo, ale aj šmirgeľ, či silikón). Každý materiál je zastúpený dvakrát. Na začiatku hry sú všetky mištičky otočené materiálmi nadol. Nikto z hráčov nevidí na hraciu plochu, preto majú vidiaci na očiach nepriehľadné škrabošky. Cieľom, podobne ako pri klasickom pexese, je zozbierať rovnaké dvojice. Hráč, ktorý má po otočení všetkých mištičiek najviac dvojíc vyhráva. Keďže hráči sú pri hre Memoniku odkázaní na iné zmysly, predovšetkým hmat a sluch, je možné ho využiť aj ako výchovnú pomôcku, napríklad pri Montessori výchove. Na hru veľmi dobre reagujú všetky vekové kategórie od škôlkárov až po seniorov.

Aký úspech doposiaľ zaznamenalo pexeso?

Už prvá edícia Memoniku vyvolala pomerne veľký záujem. Hra napríklad reprezentovala Slovensko pri návšteve prezidenta SR v Nemecku, taktiež som aj vďaka Memoniku získala ocenenia za dizajn u nás (Národná cena za dizajn) a v Čechách (Talent dizajnu). Našim cieľom je v tejto fáze spropagovať novú edíciu viacerými spôsobmi, napríklad aj pomocou crowdfundingovej kampane je vlastne forma predobjednávky hry za nižšiu ako maloobchodnú cenu, navyše s prípadnými bonusmi, ktoré si môžu podporovatelia už teraz vybrať. Do tejto kampane svojim podporným hlasom prispeli aj osobnosti ako Katka Koščová, Adela Banášová, alebo autorka večerníčka Mimi a Líza, Katka Kerekéšová.

Vaše ciele do budúcna?

Pri prezentácii Memoniku úzko spolupracujeme aj s Úniou nevidiacich a slabozrakých, združením podporujúcim mladé talenty Amavet, alebo nadáciou Volkswagen. Memonik pritom nechceme viazať iba na náš a český trh, takže už teraz pracujeme na tom aby sa hra mohla čoskoro objaviť aj v iných krajinách. Všetky tieto činnosti už nebolo možné pokrývať jedným človekom. Často krát mi pomáhal priateľ Filip Györe, ktorý sa stal autorom vizuálnej identity Memoniku. Ale na obchod a manažment treba ľudí, ktorí to naozaj vedia a som rada, že od konca minulého roka sú súčasťou tímu Juraj Podroužek a Peter Brtáň. Aj vďaka nim sa veľa vecí pohlo rýchlo dopredu. V projekte navyše zafungovala spoločná chémia, takže si teraz dokážeme efektívne rozdeliť úlohy a rozložiť tak celkovú záťaž pri rozvoji projektu, ktorý vlastne robíme popri našom hlavnom zamestnaní.

Existuje podobné pexeso v zahraničí?

Nápadov vytvoriť hru, pri ktorej je cieľom rozpoznať, alebo odlíšiť rozličné materiály pomocou hmatu bolo už niekoľko. Koncepcia hmatového pexesa v takejto podobe je však podľa mojich informácií jedinečná. Memonik je predovšetkým jedinečný v tom, akými rôznymi spôsobmi sa dá využiť. Podľa mňa je práve táto jeho jednoduchá krása na jednej strane a vnútorná variabilita na strane druhej, jednou z jeho najväčších predností.

Foto: ilustračné

ROZHOVOR s autorkou hmatového pexesa Nikoletou Čeligovou z Nitry: Hrávajú sa ho
1
Galéria
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM