Lucia Lauková Správy

Regionálne firmy majú problém: Boja sa odchodu zamestnancov pre Jaguar

Regionálne firmy bijú na poplach. Obávajú, že po príchode automobilky Jaguar budú mať ešte väčšie problémy s pracovnou silou.

Ilustračný obrázok k článku Regionálne firmy majú problém: Boja sa odchodu zamestnancov pre Jaguar
Zdroj: TASR

Spôsoby, ako sa vyrovnať s momentálnou situáciou na pracovnom trhu, hľadali v Nitre manažéri najvýznamnejších firiem v nitrianskom regióne. Prvú regionálnu konferenciu zameranú na riešenie problematiky zamestnanosti zorganizovala spoločnosť Excellent Training, ktorá plánuje v sérii podobne zameraných konferencií pokračovať aj v ďalších regiónoch Slovenska.

„V Nitrianskom kraji dochádza postupne k otrasom na pracovnom trhu a rastie dopyt po kvalifikovanej pracovnej sile. Podľa odhadov odborníkov bude len v automobilovom priemysle v priebehu dvoch až troch rokov potrebných do 20 000 nových pracovníkov. Nedostatok kvalifikovaných pracovníkov je však aj v iných segmentoch v rámci kraja,“ skonštatoval organizátor konferencie Dušan Káčer.

Zástupcovia 45 firiem, ktorí sa stretli v Nitre, sa zhodli na tom, že je potrebné hľadať interné zdroje a minimalizovať nežiaduce javy, ktoré by riešenie problémov s nedostatkom zamestnancov mohlo priniesť. K tým patrí najmä preberanie si zamestnancov jednotlivými firmami, mzdová vojna či výraznejší dovoz pracovnej sily zo zahraničia.

Vzdelávanie je cesta

„Firmy chcú ísť skôr cestou vzdelávania, rekvalifikácií a aktivizáciou nezamestnaných, ktorých je len v nitrianskom regióne 60 000. Zames­tnávatelia pochopili, že musia mať vlastné vzdelávacie inštitúcie alebo kontrahované vzdelávacie inštitúcie, zástupcovia lokálnych zastupiteľských orgánov zasa pochopili, že je nevyhnutná vzájomná súčinnosť,“ povedal Káčer. Problémom rekvalifikácií podľa jeho slov je, že sú niekoľkonásobne drahšie ako samotný školský vzdelávací proces a ich efektivita je otázna.

Mladá generácia bez návykov

Ďalším problémom je aj skutočnosť, že mladšia generácia nemá predstavu, ako funguje fyzická práca, nemá návyky zaradiť sa do trojzmennej prevádzky či nastúpiť do práce v skorých ranných hodinách. „Nikto ich k tomu nevychoval, že svet funguje týmto spôsobom,“ poznamenal Káčer.

Obavy sú opodstatnené

Menšie regionálne firmy sa obávajú, že po príchode automobilky Jaguar budú mať ešte väčšie problémy s pracovnou silou. Podľa Káčera sú ich obavy opodstatnené, no nie neriešiteľné. „Zamestnanci si dnes vyberajú aj značky, pre ktoré budú pracovať. Preto je dôležité, aby sa malé firmy stali lokálnymi lídrami, ak to dosiahnu a súčasne ponúknu zamestnancovi porovnateľné pracovné podmienky, nebude mať dôvod odchádzať. Do platovej vojny sa nikto nebude chcieť pustiť, pretože cena práce je dôležitou súčasťou každého rozpočtu. Domnievam sa, že platy na rovnakých pozíciách v rôznych firmách nebudú diametrálne odlišné. Rozhodovať budú ďalšie benefity, ktoré môže zamestnávateľ zamestnancovi ponúknuť,“ tvrdí Káčer.

Môže vás zaujímať:

VIZUALIZÁCIE závodu Jaguar Land Rover: TOTO je podoba automobilky v Nitre

Pod Zobor mieri ďalší investor: Plánuje vytvoriť 500 pracovných mi­est

FOTO: Jaguar spustil výstavbu závodu v Nitre, bude patriť k tým najmodernejším

Nové elektrické vedenie pre nitriansky priemyselný park: Investícia za približne 7 miliónov

Foto: ilustračné

Zdroj: TASR
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM