Monika Földešiová Rôzne

Platiť nás či neplatiť?

Na už dlhšie kladenú otázku, či by mali byť médiá magistrátom či štátom platené alebo nie, má každý svoj názor. Ich finančná podpora je však v prvom rade otázkou etiky a morálky.

(Komentár) – Položiť si otázku, či je morálne, alebo nemorálne, že majú mestské médiá dotáciu z magistrátu je to isté, ako položiť si otázku, či sa zachová objektivita spravodajstva vo verejnoprávnom médiu, keď dostáva dotácie zo štátu. Skúsenosti potvrdili, že verejnoprávne spravodajstvo sa za objektívne dá považovať iba veľmi ťažko. Keď si nová vládna garnitúra neželá mať v politickej diskusii oponenta, tak ho v relácii jednoducho nemá. Je to objektívne? Tak isto je to aj v mestských, či regionálnych médiách. Sú prípady, keď mesto nie je spokojné so spôsobom poukazovania na problémy, ktoré sa ho týkajú. Tým pádom môže nastať situácia, že kompetentní pohrozia danému médiu, ktoré pravidelne dostáva dotácie, že v budúcnosti to tak už byť nemusí. Každý racionálne zmýšľajúci majiteľ média si musí na misku váh položiť úplnú objektivitu a nezávislé spravodajstvo oproti možnosti dostať dotáciu a peniaze na zaplatenie výplat svojich zamestnancov. Je jasné, že dokonalá objektivita mu tie výplaty nepokryje v takom rozsahu, ako dotácie. V každom prípade, ale netreba tieto médiá haniť. Objektivita tam určite je, ale nie absolútna. Priznajme si, tá ale asi nie je v žiadnom médiu. Vždy je niekde niekto niekoho kamarát a vplyvný známy a keď je to na úrovni regiónu, či mesta, tento vplyv je ešte silnejší a jednoznačne ovplyvňuje spracovanie a výber tém na reportáže. Nedá sa jednoznačne posúdiť, či je finančná podpora morálna či nemorálna. Jedno je isté, pre niektoré mestské a regionálne médiá sú nutnosťou, ktorá im pomáha existovať.

V súčinnosti s médiami má nitriansky magistrát zriadený už tretí rok mediálnu radu. Tá vznikla z iniciatívy predchádzajúceho viceprimátora Františka Baláža, v súčasnosti ju vedie Milan Burda v zastúpení poslancom Antonom Kretterom. Jej základnou úlohou je radiť i kontrolovať mesto vo veciach mediálnej politiky v rôznych médiách.// „Mesto tiež uzatvára s niektorými médiami rámcové zmluvy zväčša na 1 rok, ďalšie články či TV spoty rieši objednávkami ad hoc," uviedol Burda. Okrem toho má Mesto Nitra aj svoje médiá (webový portál a znovuobnovený mesačník), určitý priestor majú zaplatený aj v týždenníku Echo. Ako pre náš portál predseda Burda vysvetlil, //„na začiatku roka si obstarávame ponuky viacerých médií a porovnávame ich ceny inzercie. Najvýhodnejšie pre nás zostalo Echo, vyhovuje nám obsah, jeho dostupnosť a samozrejme cena.“

Foto: niektoré zaujímavé položky vo výdavkovej časti rozpočtu Mesta Nitra na rok 2011

media
2
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM