Lucia Lauková Správy

Pilot mal nalietaných takmer tisíc hodín: Záver vyšetrovania pádu vetroňa v Nitre

Počas tohtoročnej súťaže Pribina Cup 2016 došlo k leteckej nehode. Vetroň vrazil do strechy rodinného domu. Príslušný útvar zverejnil záver vyšetrovania.

Ilustračný obrázok k článku Pilot mal nalietaných takmer tisíc hodín: Záver vyšetrovania pádu vetroňa v Nitre
Foto: Rastislav Búgel

Počas medzinárodnej súťaže v plachtení Pribina Cup 2016, došlo 2. apríla k leteckej nehode. Jeden z vetroňov dopadol na strechu rodinného domu. Pilot núdzovo opustil bezmotorové lietadlo a pristál do záhrady rodinného domu cca 120 m od miesta dopadu vetroňa.

Zrážka vetroňov

Pádom vetroňa na strechu rodinného domu sa zaoberal Letecký a námorný vyšetrovací útvar v Bratislave. Ten vydal k udalostiam z 2. apríla 2016, záverečnú správu o odbornom vyšetrovaní leteckej nehody, ktorú zverejnil na svojom webe. „Vo fáze manévrovania v spoločnom stúpavom prúde, prišlo v pravotočivej zákrute k zrážke vetroňov typu LS8–18, poznávacej značky SP-3893 (ďalej len „SP-3893“) a Standard Cirrus, poznávacej značky OK-3712 (ďalej len „OK-3712“),“ uvádza vyšetrovací útvar v záverečnej správe.

Piloti sa nevideli

Na vyšetrenie príčin vzniku nehody bola vytvorená odborná komisia. „Piloti vetroňov pred kolíziou krúžili v spoločnom stúpavom prúde v zmysle do prava a nachádzali sa v polohe nad sebou tak, že sa navzájom nevideli, čo vyplýva z ich výpovedí,“ píše sa v záverečnej správe. Ako ďalej informuje záverečná správa pilot SP-3893 tesne pred zrážkou uviedol vetroň do mierneho klesania, pričom prišlo k zvýšeniu rýchlosti a k možnému tesnejšiemu príletu nad vetroň OK-3712.

Ako príčiny leteckej nehody uvádza komisia nesprávnu vzájomnú polohu vetroňov v krúžení vzhľadom na zorné pole pilotov. „Bezprostrednou príčinou leteckej nehody bola zrážka vetroňov,“ uvádza sa v záverečnej správe.

Odporúčané opatrenia

Slovenskému národnému aeroklubu, podľa záverečnej správy, odporučil vyšetrovací útvar vykonať pri zimných pravidelných školeniach rozbor z predmetnej leteckej nehody s letovým personálom, s dôrazom na dodržiavanie postupov a pravidiel predností pri zaraďovaní, krúžení, opúšťaní stúpavých prúdov a vyhýbania sa za letu. „Dopravnému úradu SR odporúčame pri vydávaní rozhodnutia – povolenie na usporiadanie verejného leteckého podujatia („plachtárske súťaže“), odporučiť organizátorovi podujatia požadovať pri plánovanej zvýšenej leteckej prevádzke používanie zariadenia FLARM (Traffic and Collision Warning for General Aviation – vizuálne a akustické varovanie približujúcich sa ďalších lietadiel) na zobrazovanie blízkej prevádzky,“ píše sa v záverečnej správe.

Foto: ilustračné

V Nitre padol vetroň, vrazil do strechy rodinného domu!
7
Galéria
Foto: Rastislav Búgel
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM