Monika Földešiová Kultúra

Festival Ars organi prezentuje aj stredoeurópsku organovú školu

Druhý májový večer pokračoval 3. ročník medzinárodného organového festivalu Ars organi 2010 koncertom maďarského interpreta Istvána Mátyása, ktorý je známy technickou dokonalosťou hry.

Dramaturgia jeho recitálu v Evanjelickom kostole sv. Ducha v Nitre pripomínala nielen okrúhle výročia narodenia a úmrtia hudobného velikána J. S. Bacha, ale aj 200 rokov od narodenia R. Schumanna. Doslova bombastický, zvukovo sýty začiatok koncertu navodili Prelúdium a fúga e mol, BWV 548 práve z autorskej dielne Johanna Sebastiana Bacha. Šestica fúg na B-A-C-H Roberta Schumanna je kompozične náročná. Odzrkadlil sa v nich nielen Schumannov obdiv k Bachovi, ale i dôsledne naštudovaný barokový kontrapunkt a polyfónia. Schumann sa svojho času vyjadril, že na žiadnej skladbe sa nenarobil toľko, ako na Fúge č. 2, ktorá zaznela v Nitre premiérovo. Ďalšie číslo programu večera – Schumannove štúdie v kánonickej forme, opus 56, sú zvláštne tým, že pôvodne boli napísané pre pedálový klavír, ktorý bol v období hudobného romantizmu populárny. Organista z Maďarska priviezol na festival Ars organi 2010 aj dve skladby národného skladateľa, ktorý posledných 20 rokov života prežil v USA. „Dobrým zvykom účinkujúcich na festivale je prispieť do pestrosti podujatia organovými dielami národných autorov. Dezső Antalffy-Zsiross bol sám vychýrený organista a komponoval i pre organ. Jeho diela sú veľmi efektné a obľúbené. Predpokladá sa, že mnohé ešte čakajú v New Yorku na objavenie,“ uviedla k výberu skladateľa riaditeľka festivalu Mária Plšeková. Dezső Antalffy-Zsiross bol jedným z najvýznamnejších maďarských novovekých autorov organových diel a súčasne pedagógom Vysokej hudobnej školy v Budapešti, ktorý komponoval v období oboch svetových vojen a medzivojnovom období. Jednou z nich bola aj Minnesang z roku 1916, ktorá publikum v Nitre očarila veľmi jemnou melódiou. Bolo v nej cítiť hudobnú romantiku, hraničiacu s modernou. Dramaturgia celého programu festivalového koncertu bola postavená na kontrastoch. Vzápätí nasledovalo monumentálne Prelúdium a fúga c mol, Op. 37, Nr. 1 Felixa Mendelssohna-Bartholdyho a zaradenie vzácnej skladby Ave Maria od Arcadelta (1862), pod ktorou je autorsky podpísaný fenomenálny Ferenc Liszt. Poslucháčov prekvapila a nadchla nežnou krásou zvukov.// „Pôvodne ju napísal Arcadelt, Liszt jej dal nový šat a harmóniu. Zvolil si k tomu tie najjemnejšie organové registre a doslova sa hral s farbami. Je to veľmi subtílna skladba, ktorá vyvoláva v poslucháčoch ojedinelé zážitky,“// uviedla Mária Plšeková. Slávnostný záver koncertu Istvána Mátyása dodala ďalšia skladba v maďarskom duchu Festa bucolica. Toto technicky náročné, veľké dielo z roku 1922, od už spomínaného maďarského autora Dezső Antalffy-Zsirossa, bolo dôstojnou bodkou za druhým večerom Ars organi 2010.

Festival pokračuje znova v nedeľu 9. mája o 19,00 hodine v Piaristickom kostole sv. Ladislava v Nitre a predstaví sa na ňom rakúsky trubkár Leonhard Leeb a nitrianska organistka a zakladateľka festivalu Mária Plšeková. Atraktívna kombinácia nástrojov a program zostavený z diel J. Stanleyho, J. S. Bacha, A. Vivaldiho, J. L. Krebsa, J. Haydna, C. Francka a J. B. G. Nerudu sľubujú nevšedný umelecký zážitok.

Silvia Struhárová

Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM