Monika Földešiová Rôzne

Ceste smrti odzvonilo, R1 otvorená

Rýchlostná cesta R1 s názvom PR1BINA skráti motoristom cestu z Bratislavy do Banskej Bystrice približne o 30 minút. Navyše sa predpokladá, že sa zníži počet tranzitu a tým aj riziko nehodovosti na Zlatomoraveckej ceste.

Po 46-kilometrovom úseku rýchlostnej cesty R1 od Nitry po Tekovské Nemce môžu od dnešného popoludnia jazdiť autá. Spojazdneniu predchádzalo slávnostné otvorenie politikmi a koncesionármi, pre motoristickú verejnosť ju sprístupnili o 14:00. Výstavba R1 trvala 26 mesiacov a stála 800 miliónov eur.

Podľa odhadov by malo novou cestou denne prejsť 20 tis. vozidiel v jednom smere. Minister dopravy Ján Figeľ zdôraznil, že neslávne známa "cesta smrti“ medzi Nitrou a Zlatými Moravcami by mala tento prívlastok po otvorení R1 stratiť. Výrazné odľahčenie podľa neho pocíti aj mesto Nitra, cez ktoré dnes denne prechádza okolo 30 000 vozidiel.

Najdrahšia rýchlostná cesta R1 je najdlhšia, najrýchlejšie vybudovaná, ale aj najdrahšia cesta, aká bola kedy na Slovensku naraz postavená, zdôraznil Figeľ. "Terajšia aj budúce vlády by mali pokračovať vo výrazných verejných investíciách (…), ale udržateľným a pre spoločnosť a štát výhodným spôsobom,“ skonštatoval šéf rezortu dopravy.

Bývalý premiér a predseda strany Smer-SD Robert Fico, ktorý na otvorení tiež vystúpil s príhovorom, prízvukoval, že PPP projekty sú jediným možným spôsobom, ako stavať cesty na Slovensku. "Stavebné práce boli v priemernej až podpriemernej cene. Prosím, neporovnávajte PPP projekty s výstavbou za hotové peniaze alebo za pôžičku, pretože tu je do tejto ceny zarátaná aj údržba cesty na 30 rokov,“ povedal novinárom po otvorení Fico. ** Granvia pre meškanie príde o peniaze** Koncesionár stavby Granvia mal cestu podľa zmluvy odovzdať do predčasného užívania 28. septembra, nedodal však ministerstvu dopravy potrebnú dokumentáciu. Za mesačné meškanie s odovzdaním rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami nedostane koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. od štátu platbu za dostupnosť cesty. Podľa ministerstva dopravy tak príde približne o 8,2 mil. eur.

O údržbu a prevádzku cesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation. Uplatní know-how skupiny Vinci, ktorá vo Francúzsku spravuje 2 500 km diaľnic a rýchlostných ciest. O údržbu cesty sa bude starať 40 ľudí. "Je tu najmodernejší kamerový systém sledovania dopravy, operátori v stredisku majú k dispozícii 12 obrazoviek a 36 kamier, takže majú celú stavbu pod dohľadom. Zároveň im počítanie intenzity dopravy umožňuje vidieť, či sa blíži nejaká zápcha,“ uviedol Borovka.

Za prvú hodinu 1100 áut Po rýchlostnej ceste R1 z Nitry do Tekovských Nemiec prešlo za prvú hodinu prevádzky 1100 áut v obidvoch smeroch. Z toho v smere z Bratislavy do Banskej Bystrice ich bolo šesťkrát viac ako v opačnom smere do Bratislavy.

PPP projekt rýchlostnej cesty R1 s celkovou dĺžkou 51,6 kilometra je rozdelený na štyri úseky: Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat. Prvé tri úseky odovzdali do užívania v piatok, severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,7 kilometra má byť hotový v júli 2012. Po odovzdaní všetkých troch úsekov R1 budú môcť motoristi plynule jazdiť z Bratislavy do Banskej Bystrice po diaľnici.

zdroj: TASR, Webnoviny foto: Nitra24, TASR video: Nitra24 (onedlho)

Ceste smrti odzvonilo, R1 otvorená
1
Galéria
R1tka
28
Galéria
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM